Filip van België 1 Waar is dat feestje?

Dat een koningshuis nogal eens het mikpunt is van spot en roddel, moge duidelijk zijn. In ons nietige Belgenland is er bovendien nóg meer dan elders aanleiding om de leden van het vorstenhuis door de mangel te halen: een stuntelige prins die koning wordt, een buitenechtelijk kind, een BV als ex-partner,... meer moet dat bijna niet zijn. ;-)

Aan inspiratie geen gebrek bij Charel Cambré; de omstandigheden zijn ideaal om cartoons en gags uit te brengen rond ons koningshuis. De laatste maanden zijn er immers tal van (smeuïge) verhalen daarover opgedoken in de media. Het aantreden van Filip als koning, met de daarbij horende jaloezie, de verminderde dotatie voor het vorstenhuis, de opvallende interviews die de aftredende Albert gaf, de nieuwe regering en nog veel meer bieden heel wat stof om leuke verhalen rond te maken. De auteur van dienst laat dat dan ook niet achterwege. En is er eens een periode met minder nieuws, dan heeft hij alle mogelijkheden om enkele oude koeien uit de sloot te halen en deze te hergebruiken. Wendy Van Wanten, Delphine Boël en dies meer zijn daarvoor dé thema’s bij uitstek.

Natuurlijk bestaat de sterkte van een dergelijk thema erin om in te spelen op de actualiteit. Het is pas dan de de humor het beste tot z’n recht komt. Eens de gags in album worden uitgegeven, heb je het probleem dat deze een grotere periode beslaan. Ook hier is dat het geval. Gelukkig zijn zowat alle situaties en omstandigheden goed gekend door het grote publiek, zodat je op alle momenten weet waarover het gaat. De koning en zijn entourage worden immers uitvoerig bericht in álle media en dus niet enkel in roddelblaadjes (of moet ik zeggen royalty- en showbusinessblad) zoals Story, waarin deze strip wekelijks verschijnt.
Dit album was voor mij een leuk tussendoortje waarmee ik me wel geamuseerd heb.

Besluit: een leuk stukje vertier dat soms misschien wel de grenzen van het toelaatbare opzoekt (voor de leden van de koninklijke familie dan, ons zal het worst wezen!).