Thorgal 1 De ijskoningin

Elke saga heeft zijn begin, adverteerden ze uitgebreid bij het verschijnen van Star Wars Episode I: The Phantom Menace. Gelukkig heeft niet elke saga een even oudbakken begin als Star Wars. Het eerste album van Thorgal, bijvoorbeeld, kan ons veel beter boeien.
Het begon allemaal ruim een kwarteeuw geleden, toen scenarist Jean Van Hamme zijn grote doorbraak nog moest maken en Pool Grzegorz Rosinski nog een nobele onbekende was. Maar dat zou allemaal vlug veranderen. Samen schiepen ze immers een boeiend universum rond een mysterieus personage dat eigenlijk gewoon rust wil, maar steeds opnieuw tegen wil en dank het avontuur in geslingerd wordt.

De problemen voor Thorgal beginnen als blijkt dat hij wel iets voelt voor de knappe Aaricia, dochter van de wrede hoofdman Gandalf de Gek. Gandalf heeft Thorgal nooit kunnen uitstaan omdat hij geen echte Viking is, maar een vondeling van ongekende afkomst. Om de geliefden uit elkaar te halen heeft hij een simpele oplossing bedacht: hem aan de Ring der Geofferden vastbinden en aan zijn lot overlaten3. Thorgal zal daar gauw sterven van kou en honger als hij geen hulp van buitenaf krijgt...

Dit eerste verhaal van Thorgal, dat slechts 32 pagina's beslaat, is eigenlijk maar een oppervlakkige inleiding op de reeks die echter wel al vele van de vaste ingrediënten van de latere albums bevat: mysterieuze personages, magische elementen en het lot dat Thorgal maar zelden goed gezind is. De personages worden maar kort geïntroduceerd en hun karakter wordt slechts weinig uitgediept. Van de grote verscheidenheid die later in de reeks aan bod komt is nog maar weinig te merken. Dit album moet gehouden worden voor wat het is: een aardige inleiding, niet meer dan dat. Ook het tekenwerk van Rosinski heeft duidelijk nog een evolutie voor de boeg, hij is hier duidelijk nog op zoek naar de juiste stijl. Dit contrasteert sterk met het 2de, korte verhaaltje dat ook in het album aanwezig is, dat duidelijk van latere datum is. De tekenstijl daarin is al veel verder geëvolueerd naar de stijl die vandaag nog steeds gebruikt wordt door Rosinski.

Wie de reeks Thorgal niet kent maar al vaak gehoord heeft over hoe subliem ze wel is zal met dit eerste deel misschien wel teleurgesteld zijn: de meeste elementen die de reeks boven het gemiddelde tillen zijn nog niet of slechts summier aanwezig. Toch is dit album zeker de moeite voor wie de hele saga wil kennen, want elke saga heeft zijn begin.