Notre Dame 2 Quasimodo

De titel 'De Klokkenluider van de Notre Dame' klinkt de meesten van ons wellicht wel bekend in de oren. Is het niet van het Disney-verhaal, dan wel van de roman geschreven door Victor Hugo. Deze Notre Dame geeft zijn eigen interpretatie af, maar dan wel in twee versies. Klinkt ingewikkeld? Dat is echter helemaal niet.

Het begint allemaal redelijk idyllisch met kleine meid Garance die aan haar grootvader een verhaaltje vraagt. De man, Pierre Gringoire, vertelt een verhaal dat hij zelf heeft meegemaakt in zijn jongere jaren. Alleen is er wel een verschil tussen de versie die hij vertelt aan zijn kleine meid en het verhaal dat we zien in zijn herinneringen. En zo komen we aan twee verschillende versies, zeg maar eindes, van het bekende verhaal.

In dit tweede deel is Gringoire juist gered van de galg door Esmeralda en is Quasimodo opgesloten na zijn aanval op Esmeralda. Quasimodo wordt veroordeeld tot publieke zweepslagen en wordt door het publiek gekleineerd. Hij is immers maar de afzichtelijke bultenaar en klokkenluider van Notre Dame. Echter Esmeralda vindt het te ver gaan en helpt hem in zijn nood. Hij zal dat nooit vergeten. Maar al gauw blijkt dat het eigenlijk niet de bultenaar is die de aanval wou, maar werd hij daartoe aangezet door de sluwe aartsdiaken, Frollo, tevens ook zijn pleegvader. Frollo zal Esmeralda niet meer kunnen loslaten en gaat hiervoor steeds verder en verder.

Dit is tragedie van de bovenste plank, die mooi gecontrasteerd wordt met het luchtige kader van een verhaaltje te vertellen. Het is die tegenstelling dat het drama nog sterker doet voelen. Het is en blijft een sterk en gevoelig verhaal en dat wordt hier nogmaals bevestigd. De wondermooie tekeningen versterken die indruk enorm. Dan weer eerder dromerig, dan gruwelijk realistisch.. ja de subtiel gedetailleerde en sfeervolle tekeningen vormen de ultieme kers op de taart.

In het kort: een pracht van een tweeluik!