Over de grenzen van de tijd... INT 1 Integraal

Op het eerste zicht lijkt 'Over de Grenzen van de Tijd' een gladde tekenfilmstrip, maar wie het ding ter hand neemt en de moeite doet het te lezen, weet wel beter: de bundeling van het tweeluik van Abolin/Pont is van het beste dat we onder de kerstboom kunnen vinden... De volledige eerste druk van het werk van Mattotti is dat uiteraard ook. Iemand?

Het verhaal volgt de avonturen - zo heet dat dan - van vier vrienden in het zonovergoten Italiaanse kustdorpje Barellito, vlak na de voorlaatste eeuwwisseling. William en zijn familie zijn er nieuw, niet bepaald welgekomen en vooral ver weg van het drukke Londen: 'Zon... een blauwe hemel... lekker weer! Ik dacht nog wel dat zoiets maar één of twee keer per jaar voorkwam (...) Toch denk ik maar aan één ding... dat ik dat donkerharige meisje terug wil vinden.' Na korte tijd leert William haar, Lisa, kennen, en met haar ook Paolo en Nino. De vier blijken behalve hun woonplaats ook hun geboortedag gemeenschappelijk te hebben, maar dat is slechts een begin...

De zomer vordert samen met de uit de hand lopende gebeurtenissen in Barelitto en de groeiende vriendschap van de vier - rijkelijk uitgewerkt en doorspekt met een weinig mysterie en passende nostalgie. Af en toe onderbroken door korte intermezzo's die zich afspelen op andere plaatsen, met andere personen, (in een andere tijd?) waarvan de betekenis pas later aan bod komt, raakt het verhaal in een stroomversnelling om samen met de zomer te eindigen in een dramatische afloop en een cliffhanger die ons alleen maar doet verlangen naar wat volgt.

Wat volgt is het tweede luik en de geweldige ontknoping van het geheel. Samen goed voor een kleine tweehonderd pagina's leesplezier.

Georges Abolin en Olivier Pont weten als geen ander om te springen met perspectieven. Zo verwisselt het vertelstandpunt vaak van persoon én tijd, wat samen met de paginacompositie van Pont een grote dynamiek in het verhaal brengt. Op die manier worden de personages zo gekarakteriseerd dat wanneer de vier elkaar in Deel 2 (dat zich twintig jaar later afspeelt) opnieuw ontmoeten, hun evolutie vanzelfsprekend lijkt.

Dat de strip iets heeft van een tekenfilmstrip hoeft overigens niet te verbazen: beide auteurs hebben een verleden in animatiefilms. Het duo uit Nice is met 'Over de Grenzen van de Tijd' overigens niet aan hun proefstuk toe. Al tijdens hun lagere schooltijd maakten de twee, toen klasgenoten, kleine strips waarmee ze scoorden bij medeleerlingen. Iets professioneler brachten ze in 2001 en 2004 'Totale Maîtrise' uit, respectievelijk tome 1 en 2: korte anekdotes over wederom 4 vrienden die onafscheidelijk zijn in hun passie voor seks. Andere koek, dus.

'Over de Grenzen van de Tijd', het gebundelde tweeluik is sinds november uit bij Dargaud. Koop het, lees het en geef het cadeau aan al wie je lief is.