Before Watchmen: Ozymandias (Lion/Urban) 1 Before Watchmen: Ozymandias

Ozymandias is de gemaskerde misdaadbestrijder die te boek staat als “de slimste man ter wereld”. Hij heet in werkelijkheid Adrian Veidt en hij is een steenrijke zakenman. Hij speelt een cruciale rol in het oorspronkelijke watchmen verhaal door zijn dubbelrol. Hij ziet zichzelf als een nieuwe Alexander de Grote en heeft zijn eigen ideeën hoe het met de wereld verder moet.
Dit deel van before watchmen is geschreven door Len Wein en vertelt het hele levensverhaal van Veidt. Het is een soort van biografie die door Adrian zelf wordt ingesproken. Dus vanaf de jeugd van de kleine Adrian tot aan het moment dat het aansluit met watchmen zelf, meer bepaald de moord op de comedian.
Naast het allesomvattende plan dat langzaam aan vorm krijgt gaat het vooral over de verhouding tussen Ozymandias en de Comedian enerzijds en zijn verhouding ten overstaan van Dokter Manhattan anderzijds. Zijn verhouding tot Dr Manhattan is ambigu, enerzijds staat hij in bewondering voor Dr Manhattan maar aan de andere kant is hij ook ziekelijk jaloers.
De tekeningen van Jae Lee liggen mij niet echt, ze lijken zo koel en beredeneerd, maar dit sluit wel perfect aan op het personage van Ozymandias, die niets aan het toeval overlaat en rede boven emotie laat gelden. Lee heeft ook werk gemaakt van de bladspiegels en werkt veel met ronde en halfronde kaders. Hij heeft alles ook zo symmetrisch mogelijk uitgewerkt wat het koele, beredeneerde van Veidt nog meer naar voor laat komen.

Ook dit deel van de before watchmen is een waardevolle aanvulling wordt voor het oorspronkelijke verhaal omdat het meer inzicht biedt in het bevreemdende personage van Ozymandias!