Uuterwaerdt 2 Van echt tot vals

Na een eerste deel dat positief onthaald werd (zie onze vorige recensie), vrees je toch altijd een beetje voor de tweede. Gaat dat deel bevestigen of juist tegenvallen? Wel, dit is het tweede deel en ik kan meedelen dat dit deel dubbel en dik bevestigt.

Barones Theresa Dingsgrave-Borchave van Wavel is de gelukkige nieuwe eigenaar van een schilderij van Zwaagdam, een belangrijke schilder. Hij is dan ook gegeerd bij de adel. Maar al vlug blijkt er toch een geurtje aan dit cadeau te zitten. Het zou weleens een vervalsing kunnen zijn. En omdat dit zich afspeelt bij de edele heren en dames, besluiten ze om niet de politie er bij te roepen, maar het zelf uit te pluizen. Zo sleept de barones, de zoon van de dienstbode Herald Berkhout mee op avontuur. Hij moet immers de verloofde spelen van haar dochter als ze samen naar de kusthandel Van Echt (what's in a name?) trekken. Door hem als verloofde voor te stellen, die nu ook op zoek is naar een schilderij voor zijn geliefde, hopen ze te weten te komen of de schilderijen die zij aanbieden echt of niet echt zijn en in hoeverre de handelaars betrokken zijn in dit schandaal.

Natuurlijk levert dit hele avontuur de nodige grappige situaties op door de onhandige en supervoorzichtige Herald, die duidelijk niet in de wieg gelegd is om detective te spelen. Maar desalniettemin levert zijn onderzoek wel resultaat op en wordt het vlot verteld, waardoor je meegesleept wordt van het begin tot het einde. Weinige reeksen weten humor en spanning zo perfect en gebalanceerd te combineren. Ja, dit zit nog steeds goed in elkaar. Hopelijk beslist men om deze reeks toch nog te verlengen.

De tekenstijl is een leuke combinatie van karikaturale koppen en mensen tegen een meer realistischer achtergrond en omgeving. Dit reflecteert de sfeer van het verhaal perfect: spannend verhaal met een humoristische saus erover.

In het kort: te volgen reeks.