Japan 1 Japan

Frédéric Boilet, geboren en getogen in Frankrijk, maar sinds jaar en dag actief als auteur in Japan, vraagt enkele Japanse auteurs over hun thuishaven een kortverhaaltje te maken. Ook nodigt hij Franse auteurs uit naar Japan zodat zij hun visie kunnen weergeven over het land van de rijzende zon. Publieke baden, de geisha-cultuur, grote metropolen en nog veel meer... 17 auteurs doen hun verhaal.

Frédéric Boilet is redelijk bekend in het mangamilieu, zowel in Frankrijk als Japan zelf. Op zijn initiatief hebben dus zeventien auteurs hun visie over Japan in een kortverhaal neergeschreven. Zeventien auteurs, dan is de reflex direct dat men in die zeventien verschillende verhaaltjes ongetwijfeld iets tegenkomt wat je niet echt ligt. Maar je kan het natuurlijk ook omdraaien: er zal zeker iets bijzitten dat je aangenaam verrast.
De bundel zet stevig in met een heel sympathiek verhaaltje van Takahama. Achteraf gezien misschien niet zo goed beslist van de samensteller, aangezien de rest van de bundel dit hoge niveau niet meer haalt. Maar goed, deze manga/strip bevat nog genoeg interessante hersenspinsels.

Wat me enigszins verrast is de eentonigheid van de Franse auteurs. Waar de Japanse auteurs origineel zijn in hun verhaal én uitwerking, zijn de verhalen bij de Franse auteurs steeds hetzelfde: een korte autobiografie over hun bezoek aan Japan. Pas op, dit wil niet zeggen dat het niet goed uitgewerkt is, maar bijvoorbeeld van Joann Sfar had ik toch wat meer originaliteit verwacht, ook al is zijn stukje op een hilarische manier uitgewerkt. Natuurlijk mag ik niet veralgemenen, de Crécy's kortverhaal was leuk om te volgen (een verhaaltje over een toekomstige mascotte op bezoek in hét land van de mascottes) en Aurita is een auteur die me heel positief verrast heeft, zonder twijfel het beste verhaaltje op dat van Takahama na. Ook Davodeau brengt zijn autobiografie heel handig door in de huid van een Japanner te kruipen en dus als een 'derde' terugkijkt op zijn bezoek. Tegenvallers zijn onder andere Schuiten & Peeters en Little Fish.

Het probleem is misschien dat in deze bundel ongetwijfeld verhaaltjes staan die je minder aanspreken. Maar zoals eerder gezegd kan je het ook positief benaderen: de kans dat er iets is geschreven wat je wel leuk vindt is minstens even groot. En positieve verrassingen zoals Aurita en Anno zijn altijd welgekomen.