De Blauwbloezen 58 Groene vingers

Nieuw onheil overspoelt het kamp van de blauwbloezen, deze keer is het geen aanval van de zuidelijken maar scheurbuik die het kamp teistert. Er zijn al enkele slachtoffers gevallen en veel soldaten verliezen al tanden. Als generaal Alexander ook een tand verliest neemt hij drastische maatregelen: sergeant Chesterfield en korporaal Blutch worden er op uitgestuurd om verse groenten en fruit te vinden om de troepen te bevoorraden en zo de ziekte een halt toe te roepen. Het is dan ook de eerste keer dat Chesterfield een opdracht wil weigeren, want het is een opdracht achter de linies, terwijl Blutch de opdracht zo goed mogelijk wil uitvoeren!
De opdracht blijkt echter moeilijker dan gepland want de zuidelijken hebben de tactiek van de verschroeide aarde toegepast toen ze zich terugtrokken. Wanneer ze dan toch een boer vinden met een rijke oogst wil hij boter bij de vis. Als ze dan ook nog zuidelijken tegen het lijf lopen die met dezelfde problemen kampen, komen Chesterfield en Blutch ook weer een oude bekende tegen: kakkerlak, een van mijn favoriete nevenpersonages, die hun kampbewaker was toen ze krijgsgevangene waren in “de nor in Robertsonville”.

Hoewel er in dit deel geen enkel geweerschot valt is dit toch weer een vintage blauwbloezen album geworden: Blutch en Chesterfield moeten tegen hun zin een opdracht uitvoeren die ze vakkundig verknallen. Dit album kon me dan ook meer bekoren dan de vorige verhalen. Ook op pensioengerechtigde leeftijd blijven Cauvin en Lambil dus toch nog krasse knarren die ons een aangenaam halfuurtje bezorgen!
Wel opletten als je deze strip wil kopen, er is blijkbaar iets verkeerd gelopen bij het drukken waardoor er op pagina 30 niet plaat 26 is gedrukt maar wel plaat 28 die dus twee keer is gedrukt. De uitgeverij heeft dit gezien en is bezig de fout recht te zetten, maar misschien zijn er nog foute exemplaren in omloop!