Match 1 Match

Hoe onwaarschijnlijk! We volgen een match tennis tussen twee verschillende types van mannen: de ene een afgetrainde geoefende tennisser, een prof voor zover we weten, en de andere een dikke, ongetrainde vent met een bril en lang, slonzig haar. Je weet dan toch op voorhand dat de tweede, Marcel Coste, geen schijn van een kans maakt. En toch volgen we dit spel, punt per punt. We zien inderdaad ook dat de eerste, Rod Jones, met gemak lijkt te gaan winnen, maar dat is dan buiten de verbetenheid gerekend waarop Marcel plots kan rekenen.. nou ja voor even toch. Het is en blijft geen eerlijke strijd, maar ondertussen krijgen we wel een uitgebreide weergave van emoties, onvervalst en zo treffend weergegeven. Deze strip lees je voor het karakter van die Marcel. Hij is zo veel meer en kent in deze éne match zeer diepe dieptes en zeer mooie hoogtes. Alles is zo raak en eerlijk.. een heerlijke vent.

Oh ja, er wordt niet veel gezegd in deze strip en als dat eens voorkomt, is het eerder uitgedrukt in symbolen dan in een taal. Dat het boek in Frans is, mag je dan ook niet stoppen om eens lekker te genieten van de pure emoties van een verloren of gewonnen spel. Je hoeft je zelfs niet moe te maken, gewoon dit boek lezen.

Een paar voorbeeld-pagina's:

Je kan natuurlijk zeggen dat je niet van tennis houdt, maar dit is meer dan tennis. Dit is een man die het onmogelijke probeert en ons zo een pak leuke momenten bezorgt en zo af en toe gewoon kippenvel. Dit is de underdog, die nooit kan winnen, maar uiteindelijk toch een winnaar blijkt te zijn.. eentje die mensen kan inspireren en dat mooi verpakt in een vlot humoristisch verhaal. Dit is een diepgaander verhaal dan het er op het eerste zicht uitziet en dat zorgt er voor dat dit niet gaat vervelen zelfs na 280 pagina's. Integendeel het is er eentje dat je gekluisterd houdt tot het einde ondanks het feit dat je de afloop al wist.. of dat dacht je toch. Het is toch net iets meer dan een simpele match.

In het kort: aanrader