Universal War Two 2 Het beloofde land

Wie na het zien van de film ‘Interstellar’ dacht dat hij de moeilijkste SF wel achter de kiezen had, moet echt eens proberen alle theorieën van Universal War te volgen. Geen kattenpis! Maar het grote voordeel in stripland is dat je op je eigen tempo kan vorderen in het verhaal en dat je eenvoudig en zonder extra kosten delen of het geheel nog eens op je gemak kan doornemen om zodoende het een en ander beter te snappen. Enfin, naar het album...
Alsof de vernietiging van de aarde nog niet genoeg was, lijken de overlevende homo sapiens een guerilla-oorlog begonnen tegen hun eigen volk. Maar daar stopt het niet want de overgebleven aardse kolonies worden opnieuw getroffen door een universele ramp. Een die nóg ingrijpender lijkt dan de eerste… De gevolgen van het buitenaardse ingrijpen worden in dit deel pas echt goed duidelijk en de gebeurtenissen geraken in een stroomversnelling.

In deze tweede cyclus lijkt de toekomst voor de mensheid nog onzekerder dan in UW one, hoe ongelooflijk dat ook lijkt. Er is dan ook een andere beschaving (of beschavingen?) in het spel die technologisch veel verder ontwikkeld lijken dan de nakomelingen van Kalish. Hun drijfveren zijn onbekend, maar vast staat dat ze het niet goed voorhebben met de restanten van de grote interplanetaire oorlog. De vraag is of er deze keer wel een oplossing is die het voortbestaan van ons ras kan verzekeren. Geen idee hoe Bajram een uitweg zal forceren, maar de man heeft al blijk gegeven van het nodige creatieve en intellectuele talent wat betreft sciencefiction en ik verwacht nog tal van geniale wendingen van hem in deze tweede cyclus.
In zijn toekomstbeeld biedt Bajram een blik op mogelijke technologische evoluties en slaagt hij erin om heel divers uit de hoek te komen. Gecombineerd met een prachtige blik op het heelal creëert hij zodoende een sciencefiction-epos om van te smullen. Maar wat zijn werk echt goed maakt, is het feit dat er minstens zoveel aandacht gaat naar het uitdiepen van de relaties tussen de mensen. Hij schuwt daarbij niet om een aantal sociale thema’s de revue te laten passeren en toont hoe rijkere en technologisch geavanceerdere groepen mensen de ‘minderen’ domineren om hen zogezegd een beter leve te bezorgen. Dat die eersten zich daarbij goddelijke allures aanmeten is ook herkenbaar. Er zit dus heel wat stof tot nadenken in dit album.

Zoals hierboven aangegeven bezorgt de auteur ons een prachtige blik op zijn toekomstbeeld van ons zonnestelsel en op het heelal. Zijn tekenwerk is echt fantastisch. De scènes zonder woorden grepen mij daarin het meeste aan. De eerste scène van dit album bijvoorbeeld vertelt in een 3-tal bladzijden een heel verhaal zonder dat er woorden (of klanken of gedachten) aan te pas moeten komen. Erg indrukwekkend.

Besluit: UW2 is wat mij betreft een echte must-have voor elke zichzelf respecterende SF-liefhebber.