Het goud der dwazen 2 Te vuur en te zwaard

Het eerste deel van deze serie startte met de moordaanslag op Francisco Pizarro. Hij raakt daarbij zwaar gewond maar wist toch te ontsnappen. Hij is echter dodelijk verwond en denkt op zijn sterfbed terug aan zijn verleden als conquistador. Het verhaal is dus een grote flashback.
We zien dan ook een jongere Francisco vertrekken op expeditie , op zoek naar het Inca-goud in de stad Cajamarca. Hij krijgt het gezelschap van Diego de Almagro waarmee hij constant botst. De expeditie lijkt op een fiasco uit te draaien, want iedereen raakt ontmoedigd na storm, ontberingen en aanvallen van indianen doorstaan te hebben. De Inca keizer lijkt met hen te spelen. Toch staan ze op een dag voor de poorten van Cajamarca, waar de Inca keizer hen opwacht met zijn voltallige leger. De Spanjaarden ruiken goud maar staan tegenover een grote overmacht. Gelukkig kunnen ze rekenen op de sluwheid van Pizarro om hun vege lijf te redden en toch met een massa goud aan de haal te gaan.
Dit verhaal is grotendeels gebaseerd op de werkelijke historische conquistadores. Ook de rivaliteit tussen Pizarro en Almagro is echt, zelfs de moordaanslag is echt gebeurd. Dus als u nog volop wil genieten van het vervolg van dit verhaal is het beter om niet als een bezetene op wikipedia het verleden van Pizarro en Almagro op te zoeken, maar ik kan u verzekeren dat we nog vuurwerk gaan beleven. Dat kan ook moeilijk anders met twee zo’n mannetjesputters die elkaar met moeite het licht in de ogen gunnen!