January Jones 5 De horens van de stier
6 Het graf van de Zeppelin

De horens van de stier
Het begint allemaal wanneer technieker Rik ontvoerd wordt en voor January het goed en wel beseft, dient ze zich te gaan moeien met de burgeroorlog in Spanje. Natuurlijk kan dit niet zonder inmenging van een hoop mogendheden en wordt het een knoeiboel van jewelste. Te meer daar blijkt dat Rik eigenlijk als gijzelaar moet dienen om zijn broer te dwingen om de locatie van heel wat Spaans goud te onthullen. De bezitter er van kan immers heel wat wapens aanschaffen en in een oorlog is dat heel goed meegenomen. Dit is een echt wespennest waar de twee compagnons zich in bevinden.
En toch gaat het net iets te gemakkelijk. Het is redelijk onwaarschijnlijk dat zo een opeenhoping van toevalstreffers zich ooit echt voordoet en het maakt het verhaal net iets zwakker dan het had kunnen zijn. Desalniettemin mag ik de humor wel pruimen en krijgen we en passant toch heel wat info over de Spaanse burgeroorlog mee.

Het graf van de zeppelin
Dit verhaal tapt van een heel ander vaatje. We ontmoeten de heer Tesla, je weet wel de man achter een werkbaar elektriciteitsnet. Hij wordt belaagd door een aantal mogendheden. Er zit immers een wereldoorlog aan te komen en veel landen zien in dat elektriciteit wel eens een machtig en dodelijk wapen kan vormen. Bijgevolg is Tesla opgejaagd wild. Gelukkig kiezen January en Rik zijn kant. Trouwens Einstein en Tesla in één strip zonder dat het zwaarwichtig wordt, men moet het maar doen. Natuurlijk helpen de komische toetsen hier bij, maar het is vooral een zeer evenwichtig verhaal dat perfect de lijn bewandeld tussen een spannend verhaal van een underdog tegen een machtig land en wetenschappelijke experimenten en theorieën. Dit is een January Jones zoals ik ze zeer graag heb. Actie en reactie, doorzettingsvermogen en inventiviteit en een verbeten strijd tussen goed en slecht waarbij de slechte de bovenhand lijkt te hebben.. maar dan is er, natuurlijk, January om orde op zaken te zetten. Klassieker en goed!
Oh ja, altijd leuk om zo een verwijzing of twee, drie tegen het lijf te lopen naar een andere strip.. professor Zonnebloem, iemand?
Dit alles maakt dit weer een bijzonder aangename aflevering.

In het kort: eentje iets minder, de andere weer goed op snee!