Millennium (Nolane) 1 De honden van god

Readwald de Saks en zijn berensterke maat Arnulf vinden de resten van een overvallen konvooi van koning Hugues van het Frankenrijk. Op een zwaarverbrande man na zijn alle leden van het konvooi uitgemoord. Zo ook een edeldame en haar zoon, die de bastaardzoon van Hugues is. Hiermee is de troonopvolger van Hugues niet meer, en halen de overvallers de woede van koning Hugues op hun nek. Als enige getuige wordt alles in het werk gesteld om de zwaarverbrande man te redden. Hiervoor wordt een beroep gedaan op Sint-Polycarpus. Er is echter een probleem, Sint Polycarpus is vertoornd omwille van de wandaden die enkele kloosterlingen van de orde die de relieken van Sint Polycarpus bewaard pleegden. Raedwald wordt door de bisschop aangespoord om dit te onderzoeken. Een zoektocht die Raedwald en zijn maatje laat balanceren tussen magie en werkelijkheid. Meteen het begin van een zoektocht die bijzonder tragische gebeurtenissen aan het licht zal brengen.

Bijzondere randfiguren zoals de honden van god, weerwolven en ganadeloze rabauwen maken deze strip bijzonder interigerend. De keiharde actiescenes met bloederige taferelen zijn soms op het randje van wat gezond is, maar ze voegen grandeur aan het verhaal toe, want de auteurs hebben deze strip gemaakt zoals ze hem bedoelden. Hard!
Ondanks het feit dat we hier met een eerste deel te maken hebben (in Frankrijk zit men al aan deel 3) bespeur je haast geen beginnersfoutjes. Meteen wordt je als lezer in de actie gegooid, en gaandeweg leer je beetje voor beetje de hoofdrolspelers kennen. Alles past precies in de opbouw van het verhaal. De spanning komt overigens in golven, zodat het nooit verveeld.
Het tekenwerk is eerder klassiek van opzet, maar straalt toch enorme dynamiek uit. De inkleuring maakt het wat grijs en sober, maar dit stoort geen ogenblik. De schaduw en gloed effecten tillen de inkleuring alsnog ver boven het gemiddelde. Aan tekst ontbreekt het overigens ook niet, een flinke brok leesvoer voor de stripliefhebber.
Deze staat voorlopig bovenaan mijn top tien van 2006.