Carthago adventures 2 Chipekwe

Carthago adventures is een spin-off van de reeks Carthago. In tegenstelling tot de hoofdreeks is elk album hier wel een afgewerkt verhaal. Deze reeks speelt zich af voor de hoofdreeks. De hoofdrollen zijn weggelegd voor de schatrijke, excentrieke avonturier en cryptozooloog Feiersinger, die ook al een rol speelt in chartago en London Donovan. In elk album zijn ze op jacht naar een mythisch dier. Waren ze in het vorige deel nog op zoek naar Bigfoot, dan is dit keer de jacht geopend op de Chipekwe, een soort van Afrikaanse grote broer van het monster van Loch Ness. Het verhaal komt wat traag op gang alvorens Feiersinger via de dochter van een gestorven rivaal op het spoor komt van een voorhistorisch monster dat in Angola zou leven. Naast de zoektocht naar het monster is er ook plaats voor bedrog als enkelen zich spiegelen aan Loch Ness om toeristen te lokken.
Blijkbaar is dit geen leuke reeks voor tekenaars. In de hoofdreeks is de tekenaar al vewisseld, maar elk deel van deze nevenreeks is ook al in handen van een andere tekenaar. Voor dit deel nam Max von Fafner de pen ter hand. Hij nam die over van Jaouen Salaün, maar hij heeft ze al weer door aan Brice Cossu en Alexis Sentenac voor het volgende deel. Het scenario is wel nog altijd van de hand van Bec, al komt Alcante hem te hulp vanaf het volgende deel. De tekeningen van Fafner vallen me wat tegen, ze lijken soms teveel op bewerkte foto?s, en ook het kleurgebruik trekt me niet mee in het verhaal.
Ook het scenario vind ik wat onevenwichtig: het duurt lang voor het verhaal echt op gang komt, maar dan moet het snel gaan om alles binnen het album te kunnen afronden. Dit tweede deel is dan ook minder sterk dan het vorige. Maar Bec is profesioneel genoeg om ons telkens weer mee t sleuren in een spannend verhaal.
In het Frans is er al een derde deel verschenen dat Aipaloovik heet en over een zeemonster bij de Eskimo?s gaat. Zo heeft de spin-off de hoofdreeks al bijna ingehaald qua verschenen delen!