De zang van de vampiers 3.3 Hybriden

Het imperium van Sandor G. Weltman is ontmanteld door Debrah, een nakomelinge van de Vampiers. Deze laatste zijn er achter gekomen dat zij niet van plan is om hen bij te staan om hun fertiliteitsprobleem op te lossen. Bijgevolg worden de oude getrouwen Abeau en Cylinia weer opgetrommeld om hen te helpen. Zij blijken bijgestaan te worden door een onverwachte bondgenoot die ervoor zorgt dat het spel van kat en muis spannend blijft. Nivek wordt zwaar tegen zijn zin ook opnieuw betrokken bij het hele Vampierengebeuren.
In deze derde aflevering draait het vooral om het groepje dat zich rond Debrah verzameld heeft. De jacht op alle hybriden is geopend, door de 2 betrokken partijen. Wie het in deze gaat halen blijft een prangende vraag want niet iedereen heeft een zelfde visie op deze wezens.
Het einde van het tweede album van deze cyclus liet ons achter met een behoorlijke portie nieuwsgierigheid naar waar de nieuwe strijd in de wereld van Vampiers zou leiden. Waar je oorspronkelijk dacht dat het nieuwe epos zich voornamelijk zou richten op de hybriden, blijken de Vampiers zelf toch ook een cruciale rol te gaan spelen.

De openingspagina?s zijn tekstloos, maar werpen ons zonder pardon middenin het verhaal en de actie. Er lijkt een heel stuk te ontbreken tussen de 2 laatste albums, maar alles wordt snel duidelijk. Corbeyran verliest zodoende geen tijd/ruimte want hij heeft ons weer heel wat te vertellen. Ondanks dat alles om hetzelfde gegeven blijkt te draaien (het al dan niet voortbestaan van de gevleugelden), speelt de actie zich toch af op heel wat terreinen. Maar de actie maakt maar een deel uit van de aantrekkingskracht van deze reeks. Minstens even belangrijk zijn de onderlinge verstandhoudingen van de protagonisten. Zo is er Nivek die in een vorige cyclus Debrah verraadde. Hoe hun onderlinge relatie zal evolueren, is nog hoogst onduidelijk en de auteurs weten dit mooi te brengen.
U leest het: dit is allesbehalve een saaie vertelling die het enkel moet hebben van geweld of actie. Zowat alle elementen die een goed album moet bevatten, zijn aanwezig. Het ziet er trouwens naar uit dat dit zo zal blijven: op het einde van dit album blijven veel vragen nog steeds open. Geen schrik echter: er worden ook al antwoorden geboden. Op die waarom Debrah en de haren Vampiers levend willen vangen bijvoorbeeld. Toch kan je niet anders dan uitkijken naar het vervolg, want er is staat nog teveel te gebeuren...
Guerineau (tekeningen) en Fogolin (inkleuring) verblijden ons met een aardig grafisch geheel. De tekeningen zijn erg sprekend en getuigen van heel wat vakmanschap. Het kleurgebruik overgiet het album met een koele sfeer, iets wat erg goed samengaat met het personage van Debrah.

Besluit: deze reeks blijft van een hoog niveau en is zeker het volgen waard.