100 Bullets (Lion) 17 Boek 17

Het deeltje Nieuwe streken is niet voor watjes. Het begint nochtans ogenschijnlijk zeer vredig. Lono vertelt een verhaaltje uit zijn kindertijd over hoe hij leerde poker spelen. Maar als vertellend zien we hem rondwandelen in een vieze, donkere kelder en tussen de rommel ligt wat vreemd gereedschap en een vinger. Die vinger behoort tot het heerschap dat ophangt aan de buizen langs het plafond. Die man blijkt Fulvio Carlito te zijn. Carlito is één van de 13 families van de Trust en deze man leidt de familie of beter hij deed dat. Immers Lono is niet echt van plan om hem te laten gaan en is er op uit om te weten te komen met welke andere families Carlito samen spande tegen Medici (een andere familie in de Trust). Dit is een keihard verhaal met best wat bloederige martelingen... zoals ik al aanhaalde niet voor softies.

Dit wordt gevolgd door de liefde, weliswaar een hopeloze liefde, maar het is best even een aanpassing na het vorige verhaal. Liefdizzverklaring handelt over de zoektocht van een man, nou ja meerdere, naar de liefde bij een vrouw waarvan ze weten dat het onmogelijk is. Dit lijkt op eerste zicht maar een kort, bijna terloops verhaaltje. Maar we kennen de reeks al genoeg om te weten dat hier nog wel iets achter zit, vroeg of laat.

Als laatste krijgen we het eerste deel van Neergaan is vooruitgang, en hier wordt er terug een beetje achtergrondgeschiedenis van verschillende spelers uit de doeken gedaan.

Dit blijft een reeks van geduld en langzaam aan de puzzelstukjes in elkaar passen. Af en toe vrees ik toch dat ik nooit aan het einde ga geraken, maar als er dan toch weer een stukje in zijn juiste plaats valt, kan ik weer niet wachten op de rest.

Eigenlijk hoeft het niet meer gezegd, de tekeningen zijn zoals verwacht broeierig donker en onheilspellend. Ze passen perfect bij dit harde spel.

In het kort: hard en complex schaakspel