De werelden van Thorgal - Wolvin 5 Skald

Wolvin is reeds een tijdje terug thuis na haar avontuur in de godenwereld, waar Azzalepstön haar goede ik scheidde van haar slechte kant. In haar oude vertrouwde dorp maakt ze zich niet echt populair en is behalve bij de andere kinderen en hun ouders ook een doorn in het oog van Lundgen, de minnaar van Aaricia. Nadat ze is weggelopen ziet ze zich echter geconfronteerd met oude demonen. In een andere gedaante dan wel, maar zeker niet minder gevaarlijk. Integendeel. Op dat zelfde moment rouwt Aaricia nog steeds om haar dood gewaande dochter.
Deze spin-off die verhaalt over Thorgals dochter is een uiterst aangenaam stukje lectuur dat volledig in de lijn ligt met hetgeen we gewoon zijn van de hoofdreeks. En dit zowel qua verhaal als tekenstijl. Er gaat heel wat actie en vindingrijkheid uit van de protagonisten en ook de goden doen hun duit in het zakje. Er wordt bovendien ook meer dan voldoende aandacht besteed aan de gevoelens van Aaricia en Wolvin. Hun moeilijkheden met de andere dorpsbewoners en hun wanhopig verlangen naar de terugkeer van Thorgal vormen een essentiële rode draad in dit verhaal die zorgt voor de nodige emotionele toets. Door de mix van al deze elementen waan je je het hele verhaal in de wereld die we reeds zo lang kennen en dat is een grote verdienste van de auteurs want het zorgt ervoor dat je je eigenlijk niet in een spin-off waant. Wat dat laatste betreft: nog amper twee delen en deze verhaallijn voegt zich samen met de hoofdreeks, ter hoogte van album 36. Benieuwd wat ons nog te wachten staat...
Het tekenwerk van Roman Surzhenko is naar verwachting weer erg goed. Zijn realistische werk wordt bovendien nog extra versterkt door de inkleuring, die een veelheid aan levendige kleurschakeringen gebruikt. Rosinski kan (en zal) terecht tevreden zijn met dit prachtige album.

Besluit: spin-off of niet, ik ben fan! Deze nevenreeks betekent immers een meerwaarde voor de hoofdreeks en biedt een antwoord op de vragen die we ons stelden in de hoofdreeks.