Mexicana 2 Deel 2

Emmett Gardner, de politieagent die verondersteld werd de grens tussen Mexico en Amerika te controleren, is in gevangenschap bij één van de grootste Mexicaanse drugdealers, Angel Morena. Reden is dat zijn zoon Kyle een contract had met de drugbaas maar deze niet is nagekomen. Emmett moet dan maar het vuile werk doen. De persoon die moet uitgeschakeld worden is Rolando Gutierrez, een drugsbaron die een groot deel van de drugshandel in Juarez controleert.
Kyle zelf is ondertussen op de vlucht en neemt zijn vriendin en voormalig prostituee mee in een poging te ontsnappen van Angel en evenzo zijn vader Emmet, die hij niet echt een warm hart toedraagt.

Het tweede deel van dit drieluik is weer een schot in de roos. Vader Emmett die alles over heeft om zijn zoon te beschermen, ja zelf een moord pleegt! Het is slechts een eenzijdige liefde want Kyle heeft niet de wederkerige gevoelens die een vader wensen kan.
Mars en Matz, de twee scenaristen van dienst, hebben ook ditmaal een verhaal geschreven dat je meesleept in een wereld van drugs, moord en intrige. Dit alles tegen een bar en droog decor van de grensstreek, aan de Mexicaanse zijde, weliswaar. De achtergronden zijn dan ook zodanig getekend en ingekleurd (Céline Labriet) dat je alleen al bij het kijken ernaar een droge keel krijgt. Ook de figuren, de gelaatsuitdrukkingen spreken voor zicht. Angst, verwondering, romantiek is af te lezen van de gezichten. Verbijsterend hoe Mezzomo dit met enkele penseelstrepen kan realiseren.

Het geheel is dus zeer te smaken. Verhaal, tekeningen, inkleuring. Het vult elkaar perfect aan en zorgt ervoor dat dit verhaal de schwung van het eerste deel kan aanhouden. Het derde, afsluitende deel belooft dus nog veel goeds.

Opmerking: Lezen met een fles water of ander vochtige vloeistof in de buurt. :-)