Assassin's Creed 6 Leila

...waarin de zoektocht naar de scepter die macht en glorie moet brengen aan één van de twee broederschappen z?n ontknoping zal kennen. En waarin de opdracht van de Assassijn El Cakr ten einde loopt. 2 sterk met elkaar verbonden grote gebeurtenissen met bijna 700 jaar tussen. Dit is Assassin?s Creed zoals we het kennen.
Over de franchise van deze reeks is al voldoende verteld in de vorige besprekingen: DEEL 1 en DEEL 5. Reeds 6 albums zijn de 2 strijdende genootschappen, de Assassijnen en de Tempeliers, op zoek naar een reeds lang verloren gegaan relikwie. Hiervoor wordt diep in het genetisch geheugen van enkele personen gegraven. Een uitgangspunt dat heel wat in z?n mars heeft en ook in dit album z?n aantrekkelijkheid bewijst. Doordat getalenteerd schrijver Corbeyran (De zang van de Vampiers en Uchronie(s) bv.) op deze manier 2 ver uiteenlopende maar toch gelijkende belevenissen kan verweven met elkaar blijven de albums uit deze reeks meer dan de moeite waard. Toch heeft dit exemplaar de verwachtingen niet volledig ingelost. Ondanks dat deze cyclus volgens de makers afloopt, had ik toch niet het gevoel dat het verhaal hier eindigt. Daarvoor blijven er immers teveel belangrijke zaken open. Akkoord, de verhaallijn rond de zoektocht naar de scepter eindigt wel, maar over de gevolgen daarvan voor het winnende genootschap blijven we volledig in het ongewisse. Enfin, misschien had ik er op dat gebied gewoon teveel van verwacht. Wat de volgende cyclus betreft kan de auteur weer alle kanten op. Zonder twijfel zal de clash van de 2 genootschappen een hoogtepunt bereiken, maar ook met het in dit deel nauwelijks aangehaalde ?project Hydra? kan er nog vuurwerk gecreëerd worden. Afwachten maar...

Het tekenwerk van Defali is goed, maar toch bekruipt me regelmatig het gevoel dat het slordig en niet af is. Iets wat vooral opvalt in de gezichten. Cyril Vincent weet op passende wijze de kleuren zodanig aan te passen dat je vlotjes van de ene in de andere tijdsperiode glijdt. Iets wat toch niet onbelangrijk is in dit opzet.

Besluit: ik vind dit geen onaardig album, maar had meer toch meer verwacht van de ontknoping van de cyclus.