Orakel 2 De slaaf

Het 'Orakel', een oude blinde verteller, is deze keer terug te vinden op een Grieks plein waar hij zijn verhalen vertelt in ruil voor eten en drinken. Terwijl hij aan het vertellen is, daagt er een extra luisteraar op. Deze man, Homeros (een bekend dichter, die leefde rond ongeveer 800 voor Christus) zal ooit een getalenteerd dichter worden, maar wordt nu door het Orakel toch nog even gewezen op een aantal tekortkomingen... en natuurlijk aan de hand van een verhaal: het verhaal van Akilon.

Akilon, een prins, wordt verjaagd door zijn vader. Hij zou immers niet zijn zoon zijn, maar de zoon van Zeus. Hij komt al vlug in aanraking met de mindere kant van de maatschappij, nu hij zelf een arme is geworden. Maar zijn haat houdt hem recht en zet hem al vlug op een gewelddadig pad. Hij ontdekt al vlug dat vrijheid niet evident is. Echt veel keuzes heb je niet als rover, als krijger, als koning.. Vrijheid, hij zal er zijn hele leven naar blijven hunkeren.

Alles wat met de Griekse mythologie te maken heeft, heeft al automatisch een stapje voor bij mij. De sagen, de legendarische helden, de tragedie.. het spreekt me allemaal aan. Ook dit verhaal is zo een tragisch verhaal dat tegelijkertijd ook nog wat levenslessen wil meegeven. Het aspect van de levenslessen is echter minder goed in zijn uitvoering. Ondanks dat ik hierdoor de grote boodschap van het Orakel wellicht wel gemist heb, vind ik dat niet erg. Het verhaal van Akilon is immers entertainend en leest vlot weg. Het kaderverhaal moet wat mij betreft in dit geval ook niet meer zijn dan een rode draad die de 5 strips in deze reeks gaat verbinden. Soms moeten er geen verschillende lagen in verwerkt zijn, maar kan het best gewoon een leuk en spannend verhaal zijn. En de hoofdbrok is dat ook gewoon.

In het kort: zeer leuk voor de fans (zoals ik) van Griekse mythologie