Douwe Dabbert 5 Het monster van het mistmeer

Ooit, lang geleden, toen ik nog heel wat jonger was en de strip-microbe mij nog veel minder in haar greep had, kreeg ik de kans om de bundelingen van Douwe Dabbert tegen een spotprijsje aan te kopen. Ik ben er toen maar gedeeltelijk op ingegaan want ik kende de reeks enkel van naam. Heb ik daar spijt van gehad (en nog). Don Lawrence Collection geeft deze reeks (los en in softcover) opnieuw uit. En daar ben ik alles behalve rouwig om.

Douwe Dabbert dwaalt door de bergen om er te genieten van de natuur. Bij valavond, op weg naar een dorpje, hoort hij een vreselijke kreet. Even later ontmoet hij een vreemd wezen dat hem schijnt te kennen. Als hij even later het dorpje bereikt, wordt hij niet echt hartelijk ontvangen. De inwoners gaan immers gebukt onder de tirannie van de duivel en zijn monster. Douwe laat zich hierdoor niet uit het lood slaan en trekt op onderzoek…
Thom Roep en Piet Wijn schreven in 1979 dit verhaal over een dwerg met een toverknapzak waar hij alles uit kan halen dat hij nodig heeft. Een gouwe ouwe in stripland dus. Automatisch rijst dan de vraag of dit nog wel het lezen waard is. Wel, ik kan jullie geruststellen: dit is zeker een leeswaardig verhaal. Verwacht echter geen moeilijke of ingewikkelde verhaallijn of flash-backs of wat voor moderne kunstgrepen dan ook om een album aantrekkelijk te maken. Dit is een vertelling zonder complexen, rechttoe rechtaan. Er zit iets meer tekst in dan we tegenwoordig gewoon zijn in een jeugdalbum, maar het leest vlot en vormt zodoende geen enkel bezwaar om een aangenaam leesmoment te beleven. Door z’n opzet is dit een typisch jeugdverhaal waar ook volwassenen nog wat aan hebben. Dit album is dan ook in deze optiek te bekijken, samen met het feit dat het gaat om een klassieker.

Het tekenwerk getuigt van meesterschap en geduld. In tegenstelling tot vele jeugdreeksen van 30 à 40 jaar geleden, hebben we hier te maken met verfijnde pennentrekken die, aangevuld met de nodige arceringen, een mooi geheel vormen. Door het feit dat alle tekenwerk opnieuw is ingescand en ingekleurd en het album is gedrukt op kwaliteitsvol papier, kreeg dit boek een modernere uitstraling.

Besluit: nostalgie (in een moderner jasje) troef. Zeker een aanrader voor de verzamelaars, maar ook hun (klein)kinderen kunnen er zeker nog van genieten.