De avonden 1 Deel 1
2 Deel 2
3 Deel 3
4 Deel 4

Dick Matena heeft het zich bepaald niet gemakkelijk gemaakt toen hij besloot 'De avonden' van Gerard Reve integraal als strip te illustreren. Het is geen strip geworden en dat kon ook niet omdat hij de volledige tekst handhaafde. Men kan het boek lezen zonder de plaatjes en dan heb je per definitie geen beeldverhaal.

'De avonden' is een typisch product van de zogenaamde 'angry young men', de teleurgestelde generatie na WO II, waarbij niet alleen miljoenen mensen gesneuveld waren maar ook veel idealen. Het is een beroemd en geliefd boek in de moderne Nederlandse literatuur, waarover door velen geschreven is. Ik beperk me tot een citaat uit 'Schets van de Nederlandse Letterkunde'.

In de sombere realistische roman 'De avonden' geeft Gerard van het Reve uiting aan het levensbesef van de na-oorlogse generatie: wrevel, weerzin, walging, innerlijke radeloosheid. In een beklemmend proza, onverbiddelijk en niets ontziend, tekent hij een beeld van een pas-volwassen jongeman, in wie men geen zelfportret of ideaal van de auteur hoeft te zien.

Voor de stripliefhebbers die nu denken 'Zo'n somber literair werk daar begin ik niet eens aan', wil ik erop wijzen dat 'De avonden' geen moeilijk boek is om te lezen en dat het niet gespeend is van humor.

En nu de tekeningen. Ik vind dat Dick Matena een geweldige prestatie heeft geleverd. Het tekenwerk is geheel in overeenstemming met de sfeer van het boek. De keuze voor alleen zwart, wit en grijs is, naar mijn mening, de enig juiste. Het lijkt wel of de figuren duidelijker naar voren komen door de nadrukkelijke omlijning. Frits van Egters,de hoofdpersoon, en zijn vader en moeder, ik kan me ze niet anders voorstellen dan zoals Matena ze heeft getekend.

Iedereen die 'De avonden' op een ereplaats in de kast heeft staan, dient 'Matena's avonden' ernaast te zetten. Ook alleen verdient Matena's verstripping een ereplaats.