Tex Willer (Classics Hum!) 3 Treinroof!

De rangers Tex Willer en Kit Carson zitten op een trein die een lading goud naar fort Defiance brengt. Als bandieten met de kostbare lading aan de haal gaan, zetten beide alom gekende en door boeven gevreesde rangers de achtervolging in. Niet dat dit echt naar de zin is van de luitenant van de begeleidende militairen, maar hij heeft duidelijk minder ervaring dan beide oude rotten in het vak. De achtervolging loopt niet van een leien dakje en nadat de boeven zich opsplitsen, wordt het een aartsmoeilijke opdracht om de rovers en hun buit terug te vinden.
Dit verhaal vormt de basis voor een klepper van maar liefst 228 bladzijden! En als je weet dat het album gedrukt is op stevig en dik papier, kan je je wel voorstellen dat je een hele turf in huis haalt. Ondanks de memorabele ouderdom van het verhaal en de vele bladzijden leesvoer, leest dit boek toch als een trein. Een en ander is te danken aan de beperkte tekst en de goede opbouw in de tekeningen die uitvoerig de omgeving in beeld brengen. Verder zit het geheel goed in elkaar en is er voldoende afwisseling in de verhaallijn.

De pentekeningen maken het geheel compleet. José Ortiz kan er duidelijk wat van. Nu ben ik wel fan van zwart-wit albums, wat hier natuurlijk in het voordeel spreekt. Een oude Rode Ridder in zwart-wit of Piet Pienter en Bert Bibber, zalig vind ik dat. Ondanks de hier volledig andere stijl, die donkerder en ruwer is, was ik ook nu onder de indruk van het geleverde werk, dat vaak tegen hels tempo moest afgewerkt worden. Aan de achtergronden is bijgevolg niet steeds evenveel tijd besteed, maar dat hoeft ook niet. Op de momenten dat het noodzakelijk is, worden we wel door voldoende uitgewerkte landschappen geloodst en worden we ondergedompeld in het Wilde Westen met alles wat daarbij hoort.

Besluit: deze heruitgave van een album uit een stokoude reeks is wat mij betreft een schot in de roos voor de westernfans. Voor mij was dit alleszins een aangename kennismaking.

Tot slot nog dit: wie dit album wil winnen kan terecht op de site van de Stripspeciaalzaak. Je dient er enkel een eenvoudige vraag te beantwoorden. http://stripspeciaalzaak.be/Wedstrijd_TexWiller.htm