De aanslag 1 De aanslag

Anton Steenwijk, een naam zoals een andere, maar zijn verleden is niet zo alledaags. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt er een collaborateur neergeschoten voor het huis van de buren. Echter die zijn snel genoeg bij de pinken om het lijk te verplaatsen naar de buren, juist voor het ouderlijk huis van Anton. De Duitsers zijn niet mals voor het gezin en uit wraak worden vader, moeder en broer gedood. Anton wordt weliswaar opgepakt, maar ontsnapt wel de dodendans. Ondertussen heeft Anton gekozen voor de vlucht vooruit en wil hij eigenlijk liever niks meer met heel die geschiedenis te maken hebben. Doch, telkens opnieuw duiken er vingerwijzingen op naar wat er toen voorgevallen is. Hij kan het bijgevolg niet laten rusten en op het einde geeft hij het ook aan zichzelf toe dat hij meer wil weten. Waarom heeft zich dat allemaal afgespeeld bij hem en zijn familie? Een zoektocht naar de waarheid dus. Het verhaal is dan ook een soort van puzzel met 1000 verschillende stukjes en het is aan Anton en u als lezer om het plaatje te leggen.

Veelal als we nu terugkijken naar deze oorlog, zijn we meestal nogal zwart-wit over wat er zich allemaal afgespeeld heeft. De Duitsers en de 'zwarthemden' (collaborateurs) zijn volledig slecht en het verzet en de geallieerden goed. Maar hier worden we er nogmaals mee geconfronteerd, samen met Anton, dat de wereld niet zo zwart-wit was. Het hele verhaal laat me als lezer constant tegen de muur lopen om uiteindelijk toch te begrijpen dat er duizenden grijstinten waren. De waarheid is inderdaad complex en één schuldige aanduiden is bijgevolg een oefening in futiliteit.

Dit boek is zo nog eens echt een leuk onderzoeksverhaal om te volgen. Er is een uitgekiende dosering van passende puzzelstukjes.. niet te veel ineens maar net genoeg om de interesse zeer levendig te houden. En ook de opbouw van spanning naar de ultieme waarheid is prachtig uitgewerkt. De veelvuldige wendingen en bijhorende levenslessen maken dit tot een verhaal dat wellicht in mijn top 10 van het jaar gaat eindigen. Dit is een strip op basis van het bejubelde boek 'De aanslag' van Harry Mulisch... wel, deze strip kan daar gerust naast staan.

In het boek worden heel wat warme kleuren gebruikt. Misschien niet direct wat je verwacht door het thema, maar rood kan zowel warm als bloederig zijn natuurlijk. Dus alles wat ogenschijnlijk warm is, is het dat niet noodzakelijk. Dit reflecteert het verhaal heel goed waar de waarheid van de ene niet de gehele waarheid blijk te zijn. De blauw-groene tonen verwijzen meestal expliciet naar de represaille en alles wat er rond gebeurd is. Dit kleurencontrast houdt het vlot leesbaar waardoor het ritme nergens verbroken wordt. Meegesleept zul je worden, net zoals ik.

In het kort: absolute aanrader.