Zoo INT 1 Integraal

Momenteel is het integralen alom. Van oude reeksen, onder het stof gehaald en opgepoetst, tot recentere reeksen die in enkele delen een afgerond verhaal waren en perfect geschikt zijn voor te bundelen in één integrale. 'Zoo' kan je bij de laatste categorie rekenen. Ook heb je integralen die het niet waard zijn om gepubliceerd te worden en anderen die een ideale manier vormen om een schitterende strip alsnog in je stripkast te plaatsen. 'Zoo' kan je ook hier bij de laatste categorie rekenen.

Het verhaal is er een zonder hoofdfiguren. Elk personage speelt een belangrijke rol. zonder al is het maar één persoon van hun zou het verhaal niet zijn wat het geworden is. Manon, geadopteerde dochter van dokter Célestin, Buggy, de man met een eigenzinnig karakter maar die beschikt over een waar artistiek talent en die Manon als zijn muze ziet, en last but not least, Anna, een mooie jonge dame, verminkt voor en door het leven in het verre en koude Siberië. Al deze mensen spelen een grote rol ergens in Normandië, met als achtergrond een zoo (voila, nu weet je ook weer waar de titel vandaan komt). Deze dierentuin is een soort cocoon binnen een wereld van geweld op de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

'Zoo' is een verhaal met alles erop en eraan. Er zit dramatiek in, humor, tragiek, liefde en geweld. Je stort er je van het begin in als een wervelwind, dan kabbelt het verhaal eventjes rustig voort om dan weer als een orkaan op te laaien en je van de ene gebeurtenis naar de andere mee te slepen. De twee eerste delen spelen zich voornamelijk af in de zoo en de directe omgeving, in deel drie verandert men het geweer letterlijk en figuurlijk van schouder.

Is er dan niets negatief te vertellen? Tuurlijk wel. Soms loopt het verhaal wat stroef, een beetje zwaar op de hand maar ook dat heeft zijn reden. Alles zal verduidelijkt worden als je door deze pagina's bent. Een herlezing van 'Zoo' zal vele dingen in een ander daglicht stellen en dat is wat ik, na deze recensie, dan ook ga doen.

Heb je 'Zoo' nog niet dan is dit de uitgesproken gelegenheid om die alsnog in je boekenkast te zetten en hem daar te laten blinken want het is zo één van die strips die je moet hebben!!!