Het uitstel INT 1 Integraal

Velen zaten er waarschijnlijk op te wachten en zij die er niet op zaten te wachten hebben ongelijk (behalve als ze het verhaal reeds in bezit hebben natuurlijk): de integrale uitgave van Gibrats ‘Het uitstel’.
1943. Julien is gedeserteerd en heeft onderdak gezocht bij zijn tante Angèle. Al gauw staan de gendarmes echter aan haar deur. Gelukkig niet om Julien te arresteren, wel om mee te delen dat hij omgekomen is bij een bombardement op de trein waar hij afsprong. Om haar niet verder in gevaar te brengen neemt hij z’n intrek in de woonst van de gearresteerde dorpsonderwijzer. Vanop de zolderkamer kan hij het dorpsplein en de nabije omgeving goed in de gaten houden en is op die manier getuige van z’n eigen begrafenis. Nog gelukkiger wordt hij als blijkt dat Céline, de jonge vrouw waarop hij verliefd is, werkt in het café recht op z’n uitkijkplekje. Ze is zo dichtbij maar tegelijkertijd toch zo veraf...
Dit verhaal, dat zich situeert op het einde van WO II, is er een dat vooral een positief gevoel teweeg brengt. Het is dan ook niet het verhaal van de oorlog dat centraal staat, maar de relatie tussen twee jonge mensen. Dit wil niet zeggen dat de auteur de gevolgen die een oorlog met zich meebrengt uit de weg gaat. Neen, hij schetst via de gesprekken van de mensen en de interactie van de dorpsbewoners met o.a. de collaborateurs hoe de inwoners van een eerder bescheiden dorpje, dat voor het grootste deel gespaard werd van de gruwelen van de oorlog, leren leven hebben met alle oorlogsellende. Het is een vrij rustig voortkabbelend verhaal dat toch heel wat wat vertelt en je doet meeleven met de hoofdpersonages. Verwacht dus geen talrijke actiescènes waar de kogels je om de oren fluiten.
De tekeningen van Gibrat passen uitstekend bij de setting. Ze doen de tijdsperiode waarin dit verhaal zich afspeelt alle eer aan zonder oubollig over te komen. De zachte kleuren en het levendige maar subtiele spel van licht en schaduw maken het geheel compleet. De extra pagina’s met paginagrote schetsen en uitgewerkte tekeningen zijn een mooi extraatje waar ik minutenlang met bewondering naar gekeken heb.

Besluit: u had het waarschijnlijk al afgeleid uit m’n introductie, maar voor wie er nog aan twijfelt: dit luchtige liefdesverhaal binnen een oorlogse setting is een must-have voor elke stripliefhebber!