Centaurus 1 Het beloofde land

Ah, sciencefiction. Ik ben er dol op! En dan vooral op geweldige ruimte-epossen, die zich diep in het heelal afspelen. Veel van dat soort lectuur in boekvorm wordt er echter niet meer vertaald en ik ben dan ook enorm blij dat talenten als Leo (Aldebaran, Betelgeuze en Antares), Rodolphe (Kenia en Namibia) en Janjetov (De jeugd van John Difool, De Technovaders en De Metabaronnen) deze aardkloot verblijden met hun schitterende ruimteavonturen in stripvorm. En zeg nu zelf: als deze 3 heren de handen in elkaar slaan en samen een nieuw verhaal creëren, dan kan dat niet mislopen! Toch?!
Het uitgangspunt: de planeet Aarde is op sterven na dood door verschillende oorlogen die werden uitgevochten en de mensheid was verplicht een immens ruimteschip te bouwen om naar een andere bewoonbare planeet te reizen. Vele tientallen generaties zitten opgesloten in het cilindervormige vaartuig in hun reis naar het sterrenstelsel Centaurus. Na meer dan 400 jaar komen ze aan bij de planeet die de geleerden van hun thuisplaneet hadden gevonden. De bijzondere tweeling June en Joy mogen samen met hun niet al te snuggere jeugdvriend Bram mee afdalen naar het oppervlak van wat hopelijk hun nieuwe thuiswereld wordt. Veel opties hebben ze immers niet omdat hun schip zowat de grens van z'n fysieke houdbaarheid heeft bereikt. Verder reizen of terugkeren zijn geen opties meer...

Dit eerste deel is hoofdzakelijk een kennismaking met de hoofdpersonages en de omstandigheden waarin ze hun leven doorbrengen. Zonder al te veel in detail te treden slagen de auteurs erin om een behoorlijk goede totaalindruk te geven van de technologie die een rol speelt in deze vertelling. Daarnaast is er natuurlijk ook het eigenlijke verhaal dat een start krijgt. De verwachtingen en de spanning die de auteurs weten te creëren in dit eerste album zijn niet mis. Op verschillende gebieden worden er elementen geïntroduceerd die zonder twijfel gaan leiden tot interessante ontwikkelingen en gebeurtenissen. Het is nu reeds duidelijk dat het verhaal zich niet zal beperken tot een buitenaards avontuur op een onbekende en wrede wereld met haar eigen fauna en flora, maar dat er ook nog andere elementen in het spel zitten. Sciencefiction zoals het moet zijn.
De tekeningen passen wel in het rijtje van de eerder opgesomde reeksen, maar zijn duidelijk een stuk volwassener en rijker dan hetgeen Leo ons bijvoorbeeld in z'n eerste werken voorschotelde. De gezichtsuitdrukkingen kunnen volgens mij beter en stoorden me wel op de eerste bladzijde, maar gelukkig zit het bij het overgrote deel wel snor. Ook de vaak te harde arcering teneinde ouderdom weer te geven, kan subtieler. Over de weergave van de ruimteschepen, technologie, gebouwen en vreemde wezens heb ik anderzijds niets op te merken.

Besluit: geen twijfel mogelijk: ik wil meer! En snel!