Namibia 5 Deel 5

Vreemde verschijningen, geheime laboratoria, lijken die plots weer levend blijken, in het niets oplossende mensen, een nieuwe messias die wonderen kan verrichten... dit 10-delig epos van Rodolphe, Léo en Marchal staat weer bol van de interessante zaken.

Waar het eerste seizoen (of de eerste cyclus zo u wilt) van 5 albums vrij mak begon en je eigenlijk niet goed wist welke richting de auteurs uit wilden, kwam de vaart er pas goed in vanaf ‘Namibia’. Langzaamaan werd het doel dat de aliens hebben duidelijk (hierbij heb ik toch een beetje het gevoel dat de auteurs dat in de eerste albums zelf nog niet wisten of dat ze besloten om een licht andere weg in te slaan). Alles werd naar een climax gebracht in het vierde deel dat de ontknoping aankondigde. Met dit afsluitende album wordt de cliffhanger van formaat uit het voorlaatste deel eindelijk naar z’n ontknoping gebracht. Niet dat dat het einde van het verhaal betekent. De auteurs hebben meer dan dat voor ons in petto. Daarnaast moesten dus nog heel wat prangende vragen een antwoord krijgen. Waartoe dienden alle in gang gezette fenomenen? Wat hebben de buitenaardsen nog meer in petto? Wat is het doel van de ondergrondse laboratoria? … Meer dan stof genoeg dus om nog wat bladzijden te vullen. En daar wringt een beetje het schoentje. De ontknoping en de antwoorden komen te snel en zijn ook te ongeloofwaardig. Ik had liever gezien dat het een en ander subtieler werd aangepakt en dat men meer tijd had genomen om de zaken rustiger te verklaren of op te lossen. Zeker omdat er een derde reeks in de franchise komt die ‘Amazonia’ zal heten.
De tekeningen krijgen door hun vele arceringen een ouder karakter. Daar kan je voor of tegen zijn. Gezien de tijdsperiode waarin alles zich afspeelt, kan ik me hier echter wel in vinden. De afwerking en detaillering, vooral van de grotere scènes, mochten wel verfijnder.

Besluit: de tweede cyclus is afgerond en ondanks de hierboven geformuleerde opmerkingen, zal ik toch met veel plezier de volgende cyclus in huis halen.