Sammy 25 De mandarijn

In dit vijfentwintigste album van ‚Sammy’ zijn een stelletje Chinezen illegaal alcohol aan het stoken. Het verhaal speelt zich af tijdens de jaren 20 van de vorige eeuw. In Amerika is dan de drooglegging van kracht. Het is ten strengste verboden om alcohol te stoken en te drinken. Elliot Ness is één van de belangrijkste mannen die deze wet actief handhaven. Dus ook in dit verhaal vernietigt hij één van de stokerijen van de Chinezen. Hij krijgt een grote forse en sterke Chinees op zijn dak die zijn kantoor kort en klein slaat. Omdat deze Chinees ongewapend is is het not done om op hem te schieten. Ness komt op het briljante idee om Jack en Sammy de opdracht te geven voor het vernielen van de rest van de Chinese stokerijen. Het laat natuurlijk raden dat de grote Chinees Jack en Sammy in elkaar trimt. Ze besluiten te vluchten, maar overal waar ze komen zijn Chinezen en krijgen ze de grote Chinees op hun dak. Ondertussen vernietigen Ness en zijn collega de Chinese stokerijen.

Scenarist Raoul Cauvin schrijft een heel humoristisch verhaal met veel knokpartijen. We kennen Cauvin ook van ‚De Blauwbloezen’. Maar waar ‚De Blauwbloezen’ meer historisch is, is Sammy meer slapstick. Hoewel we natuurlijk weten dat Elliot Ness en Al Capone echt hebben bestaan is het verhaal niet echt op historische feiten gebaseerd.

Het tekenwerk is van Arthur Berckmans. Je zou hem kunnen kennen van ‚Pechvogel’ en ‚Hansje’ en meer recent ‚Lowietje’. Hij maakt van de personages leuke karikaturen. Ook aan de omgeving en in het bijzonder de auto’s zijn veel aandacht besteed.

Dit is het eerste ‚Sammy’ album wat ik lees en het smaakt beslist naar meer.

Sammy op Ratatouille TV