Over de grenzen van de tijd... INT 1 Integraal

Ahhh… bekijk die cover: jeugdig enthousiasme, durf, avontuur, geluk, vriendschap… dat alles vervat in een vrij sobere maar o zo tot de verbeelding sprekende plaat! Als het verhaal even veelbelovend is als deze blikvanger laat uitschijnen, is het doel meer dan bereikt!
Barellito, 1902: het meisje Lisa vindt een artefact in de vismand van haar vader. 4 jaar later arriveert William samen met z’n ouders in het dorpje. Z’n vader wil er een vissersbedrijfje oprichten, maar dat is niet naar de zin van de lokale bevolking die leeft van de visvangst en sowieso al niet gesteld is op vreemdelingen. Een confrontatie blijft dan ook niet uit. Maar bovenal staat de relatie tussen Lisa, William en nog 2 andere dorpsgenootjes, Paolo en Nina, centraal. Hun gemeenschappelijke geboortedatum verbindt hen in een hechte vriendschap. De een gelooft dat hun treffen toeval is, de andere het tegendeel. De dromen of hallucinaties die de 4 vrienden hebben als ze rond het gevonden voorwerp een kruidenmengeling roken, zijn bizar maar lijken geen echte betekenis te hebben.
In de eerste helft van deze bundeling lijken Abolin en Pont een eenvoudig, recht-toe-recht-aan verhaal te vertellen over 4 kinderen die de tijd van hun leven beleven, maar waar de volwassenen stokken in de wielen steken. Tussendoor worden we echter geconfronteerd met flarden vreemde gebeurtenissen die in het verleden lijken plaatsgevonden te hebben. Het doet vermoeden dat we gaan verrast worden met een wending van formaat. En de auteurs ontgoochelen daarin niet. De tweede helft van het verhaal is helemaal anders en speelt 20 jaar in de toekomst. Langzaam brengen ze alle gebeurtenissen met elkaar in verband en worden alle lagen van een groter geheel onthuld. Toch handelt ook dat deel voor een groot stuk nog steeds over de vriendschap tussen de 4 hoofdpersonages.

De prachtige en karaktervolle tekeningen zijn van de hand van Olivier Pont. De man durft op de juiste momenten experimenteren met de bladschikking en laat ons de bijzondere wereld van Barellito en later ook van het Costaricaanse oerwoud echt beleven. De tussenscènes die langzaam het hoofdgegeven opbouwen zijn duidelijk onderscheiden van de rest en zorgen ervoor dat de nieuwsgierigheid ten alle tijde aangewakkerd blijft.
Er zijn heel wat indicaties dat je met dit boek geen miskoop in huis haalt. Zo is het boek meteen na verschijning bekroond met vele prijzen, waaronder de RTL-prijs voor de beste strip van het jaar en de StripPersPrijs alsook de persprijs van de Vlaamse en Nederlandse stripcritici. Daarnaast is dit reeds de tweede Nederlandstalige druk van de integrale uitgave. Iets wat zeker niet ieder album gegeven is. En tot slot, maar dat is dan misschien eerder enkel voor mij een goede maatstaf: dit album werd gretig door m’n vrouw verslonden. Dat is iets dat maar zelden gebeurt en wil volgens mij dus héél wat zeggen.
Slechts weinigen die aan deze klepper beginnen, zullen kunnen stoppen voor de laatste bladzijde is omgeslagen.

Het besluit voelt dus hoogstwaarschijnlijk niet als een verrassing: een absolute topper waarvan ik enorm blij ben dat die in integrale is (her)uitgegeven.