A Game of Thrones (Dark Dragon Books) 12 Boek 12

Deze serie behoeft volgens mij geen introductie. Dit verhaal, gebaseerd op de bestsellers van George R.R. Martin, bestaat immers ook als televisieserie. Deze verfilming door HBO is momenteel zowat de meest besproken en tevens de meest (illegaal) gedownloade serie ooit. Niet moeilijk dat er ook een beeldverhaal van werd gemaakt dus.

Op de cover werd een sticker aangebracht die vermeldt dat het gaat om het laatste deel en dat de serie compleet is. Weet echter dat het slechts gaat om het eerste boek uit de franchise “Het Lied van IJs en Vuur”, namelijk “Het spel der tronen” en dat dit einde gelijkloopt met het einde van het eerste seizoen op televisie. Geen idee of ook de volgende boeken een grafische tegenhanger gaan krijgen, maar wat mij betreft mag het zeker! Interessant om weten is verder dat DDB ook “De Hagenridder”, een prequel op deze reeks, op de markt heeft gebracht.
Dit twaalfde en dus laatste deel toont ons hoe de verlamde Bran droomt van een drieogige kraai. Ondertussen bekijkt vader Lannister hoe hij z’n gevangengenomen zoon Jaime kan terugkrijgen. Maar Rob Stark behaalt de ene overwinning na de andere en dus is het een en ander niet zo evident. Aan de overkant van de zee worstelt Daenerys, dochter der draken, met haar verdriet over Khal Drogo, haar man, en neemt uiteindelijk een drastische beslissing met grote gevolgen...

De vraag die velen zich zullen stellen is waarschijnlijk die of de strip beter is dan de tv-serie of het boek. Laat ik daar kort over zijn: zelden kan een verfilming of verstripping tippen aan het origineel. Dat zal ook nu ongetwijfeld het geval zijn (ik heb de boeken zelf niet gelezen). Wat ik wel weet is dat deze grafische weergave verschilt van de HBO-versie.
In een stripverhaal is het zo dat je je vrijheden kan veroorloven die moeilijk te realiseren of verantwoorden zijn op het kleine scherm. En dat merk je ook in dit album. De cover geeft hier al een goed voorbeeld van: Daenerys is kaal, iets wat men in een televisieserie, al is het dan “A Game of Thrones” moeilijker zal kunnen verkopen. Daartegenover staat dan weer dat er heel wat informatie op een beperkt aantal bladzijden moet gepropt worden. En dat is bij dit verhaal zeker geen evidentie. De wereld die Martin creëerde staat immers bol van de personages die bijna allemaal op een of andere manier in interactie verkeren met elkaar. Dat het bovendien veelal namen zijn die we niet kennen of gewoon zijn, maakt het er niet eenvoudiger op. De aandacht erbij houden is dus de boodschap. De vorige albums herlezen is ook geen overbodige luxe. Misschien was (is) het een goed idee om ergens een overzicht te plaatsen met alle belangrijkste namen en plaatsen uit dit epos, zodat de lezer snel weet over wie er wordt verteld.

Interessant om weten voor de liefhebbers/verzamelaars: de 12 delen van deze serie verschijnen ook in een speciale hardcover-editie waarbij elk van de covers getekend is door een andere top-artiest. Voor meer info en een blik op het artwork: http://www.darkdragonbooks.com/a-36207564/game-of-thrones/a-game-of-thrones-hardcover-collection-1-12/

Besluit: geen album voor doetjes, wel een interessante aankoop voor de liefhebbers van de bestseller van George R.R. Martin.