De onwetenden 1 De onwetenden

Zet een wijnbarbaar een jaartje bij een stripbarbaar en je krijgt de gekste combinatie ooit. Dat er iemand op deze aardkloot geen quota van strips kent is niet begrijpbaar maar 'te tolereen', gewoon omdat strips nog steeds aanzien worden als een minderwaardige manier van lectuur beleven. Verdomde verkeerd om zo te denken, maar het gros van de Belgen en Nederlanders denken nu jammer genoeg nog altijd zo omdat men strips vaak associeert met de populaire reeksen als Suske en Wiske, Urbanus, Kiekeboe en Jommeke. Maar dat er iemand is die geen voorstander is van een goede Chablis of een fruitige Bordeaux, die mensen klasseert men onder de cultuurbarbaren.

'De Onwetenden' brengt dergelijke twee mensen bij elkaar. Etienne Davodeau, een man met een aardige bagage strips, brengt een jaartje door met een wijnbouwer Richard, een man die bezeten is door het biologisch telen van zijn wijnranken en het even biologisch bottelen van zijn dierbare wijn. Niet de kwantiteit maar de kwaliteit is het handelsmerk van Richard. Etienne leert er alles over de zo belangrijke ondergrond van de wijngaard, het snoeien, plukken en op vaten leggen. Menige proeverij maakt hij mee, meerdere wijnbouwers leren hem een wijn te appreciëren.
Richard krijgt dan weer een hele resem strips te verwerken, van het populaire soort tot de zwaarder op de hand liggende Graphic Novels. Bij de ene valt hij al na enkele pagina's in een diepe slaap, de andere zorgen dan weer voor slapeloze nachten. Zijn onbezonnen mening over toptekenaars en scenaristen stopt hij niet onder stoelen of banken. Zo vind hij de tekeningen van Trondheim maar niets. Om Richard wat wegwijs te maken in de denkwereld van de striptekenaars neemt hij hem mee bij verscheidene idolen van hem.

Dit verhaal is zo prachtig in zijn eenvoud, zo verrijkend door de bijdrage van twee verschillende culturen, zo komisch om de onkunde van de hoofdpersonages en zo amicaal door de vriendschap die ontstaat tussen de twee... Ik klink niet alleen euforisch, ik ben het ook. 'De Onwetenden' kan aanzien worden als een topwerk voor 2015. Ligt het aan het feit dat twee hobby's in elkaar vervlochten geraken in één werk of is het gewoon de vertelstijl van Davodeau en de bezetenheid van Richard. I don't know maar genieten van begin tot eind was een feit. Nog maar zelden een strip met zoveel zin op het einde toegeslagen. Hier was waarschijnlijk nog veel meer uit te halen maar een meester herken je ook aan zijn gevoel voor volledigheid. Voor Davodeau was wat hij moest vertellen gezegd , afgelopen, afgerond.

Prachtige uitgave van Scratch die me niet voor de eerste keer positief verbaast. En hoe kunnen we beter afsluiten dan met de indruk die de twee mannen voelen weer te geven in één tekening van Davodeau?