De prins van de nacht 7 De eerste dood

Kergan is de zoon van Panaicomes, de Tarabostes, krijgsheer van de Karpen, de grote stam van het Dacische volk dat twee eeuwen lang weerstand bood tegen de Romeinen. Hij is de oudste zoon, dus logisch opvolger voor de troon. Maar door zijn onstuimigheid en zijn eerst doen en dan denken mentaliteit staat niemand echt te springen om hem als opvolger van Panaicomes te eren. Na een zoveelste blunder, het onthoofden van de zoon van Lucius Quietus, opperbevelhebber van de Romeinse ruiterij, zijn zijn dagen geteld. Om de lastpost kwijt te geraken zendt zijn vader hem op een aartsmoeilijke missie, eerder een valstrik. Zo geeft hij vrij spel aan zijn vrouw die haar tweede zoon eerder op de plek van zijn vader ziet plaats nemen.
Kerga moet de opdracht wel aanvaarden en neemt afscheid van zijn geliefde Lylia, een vrouw die hij nooit meer zal terug zien door toedoen van zijn eigen vader.

'De Prins van de nacht' is begonnen met een nieuwe cyclus. 'De eerste dood' is daar het eerste deel van en grijpt je al direct naar de keel. Swolfs heeft deze reeks een tijdje in de vriezer gestoken maar net op tijd terug laten ontdooien. Dat 'Durango' zijn grootste succes was is bekend maar 'De Prins van de Nacht' moet daar zeker zijn meerdere niet in herkennen. Deze vampier-saga mag bij de top van het genre gerekend worden. Niemand kan in één beeld de terreur, de angst of de spanning weergeven als Swolfs. De karakter koppen spreken voor zichzelf.
'De Prins van de nacht', cyclus twee, en dan spreek ik alleen nog maar van het eerste deel dat hier voor me ligt, is nu al een waardige opvolger te noemen van wat de serie tot op heden al gebracht heeft. Op het einde van het verhaal is er wel een sprong naar het heden waar ik niet helemaal wijs uit kan en niet al te goed begrijp waar Swolfs naartoe wil. Dat zal waarschijnlijk wel verduidelijkt worden in het vervolg van het verhaal.
Dijk van een reeks en een pracht van een start voor de nieuwe cyclus.