Troje 3 De mysteries van Samotraki

Troje, een mythische naam, bekend gemaakt door de 'Ilias' en 'Odyssee' van Homeros. Verwacht nu niet meteen een letterlijke verstripping te zien van die Trojaanse oorlog. Het is er wel losjes op gebaseerd en als je het verhaal kent, zullen er wel bekende elementen opduiken, maar grotendeels wordt er toch een eigen interpretatie aan gegeven. Niet dat ik dit erg vind, het maakt het verhaal daardoor net onvoorspelbaarder en bijgevolg leuker.

In dit derde deel is Helena net weggevaren met Paris, waardoor het plan van de Spartaanse koningsfamilie om haar aan hen te binden, in duigen valt. Natuurlijk betekent dit gekrenkte eer en een reden om Troje (Paris) als vijand te beschouwen. Ondertussen wordt er aan de grenzen van de dan bekende wereld een vreselijke nieuwe bedreiging waargenomen. Deze vijand is meedogenloos en vernietigt alles op zijn pad. Hij, de vijand, is een oude overwonnene van Zeus met name Kronos die nu terugkomt voor wraak en de mensen, die door hun verering macht geven aan de goden, zijn het eerste doel. Hierdoor hoopt Kronos de goden te verzwakken en hen gemakkelijk te kunnen verslaan. Kan de mensheid, nu ja de verschillende koninklijke families, hun interne vetes aan kant zetten om deze nachtmerrie af te wenden?

De tekeningen zijn mooi en de inkleuring brengt nog een extra vleugje sfeer bij. Het enige minpuntje is dat dezelfde gezichtsuitdrukkingen en houdingen regelmatig terugkomen. Het voelt hierdoor af en toe minder vlot aan dan zulk een dynamisch verhaal verdient. Maar toegegeven, dit is echt wel een klein verbeterpuntje. Zoals het voorbeeld hierboven aangeeft, zit het met de atmosfeer best goed in het algemeen.

In het kort: Voor de Trojaanse oorlog met een extra laagje fantasy, dan zit je hier meer dan goed.