Eightball hunter 1 Loser

Ook bij deze nieuwe reeks van Gorilla houdt een oude bekende de potloden vast. Net zoals zijn voorganger van de autoreportages van Margot, Emilio Van der Zuiden, heeft ook Callixte een plaatsje bij deze uitgever gevonden voor zijn nieuwe project. In tegenstelling tot Van der Zuiden wijkt Callixte hier wel af van zijn klare lijn stijl die hij hanteerde bij Margot. Hij kiest resoluut voor een veel realistischere stijl en kleurt dit nog wat bij door op zowat elke pagina een Hollywood gezicht te gebruiken als een hoofd- of nevenfiguur. Dit is wel een leuke gimmick maar het is een beetje te veel. Door het gebruik van die gekende figuren krijg ik ook de indruk dat ze zelf wat statischer zijn dan de andere figuren, misschien komt dit door het natekenen van foto’s? De achtergronden, actiescènes zijn voor de rest wel uitmuntend in beeld gebracht. Het verhaal is van de hand van Michel Koeniguer. Hij schreef al enkele andere reeksen voor Paquet maar die raakten (nog) niet vertaald.
Het verhaal start in de achterbuurten van Los Angeles waar een Japanse gangsterbende de vrede wil afkopen met een Latino-bende. Bij de transactie worden ze echter overvallen door een bende corrupte flikken. Die zijn getipt en gaan er met de waardevolle buit vandoor. Ze zijn getipt door Danny De Vito, alias Dino Laurentii, die enkele blokken verderop een opdracht krijgt van Arnold Schwarzenegger, alias een Russische zware crimineel. Dino moet voor hem naar Las Vegas om een koffertje af te geven.
Pas dan leren we wat eightball hunter is, een soort kantoor van premiejagers. Een van hun belangrijkste pionnen is de knappe blondine Chastity. Ze kent weinig mededogen voor haar prooien, ze is meer bezig met de sociaal werkster die langs gaat komen en gaat beslissen over de toekomst van haar dochter.
Als Chastity wordt uitgestuurd om Dino te vinden raken alle verhaallijnen met elkaar verweven. Eigenlijk is iedereen op zoek naar Dino. De latino’s willen bij hem verhaal halen, de flikken willen hem uitschakelen en Chastity krijgt de opdracht van haar baas. Maar Dino weet van de kat geen kwaad en trekt naar Las Vegas met zijn koffertje.

Deze strip is als de betere Hollywoodkaskrakers: veel bekende gezichten, veel actie een spannend verhaal en pittige one-liners. Dit is echt popcorn vertier, maar dan zonder het gedoe met 3D-brilletjes! Laat het afsluitende deel maar vlug komen!