Victor Sackville, spion van Georges V 1 De Zimmermann-code, Deel 1: Dood in de opera
2 De Zimmermann-code, Deel 2: De prediker

30 december 1995 kocht ik de eerste twee Victor Sackville strips: ‚De Zimmermann-code’. Het is een verhaal in twee delen. Deel één heet ‚Dood in de opera’ en deel twee heet ‚De prediker’.

Het verhaal begint in december 1916. De wereld staat in vuur en vlam, in 1914 is de Eerste Wereldoorlog begonnen. Victor Sackville is een Engelse spion. Hij wordt naar Brussel gestuurd om een kopie van de Zimmermann-code te halen. Deze code werd door de Duitsers gebruikt om berichten te versleutelen. Het is geen klus zonder gevaar. Er is al een spion voor vermoord. Sackville wordt geholpen door Diana Corman. Deze Engelse agente doet zich voor als pro-Duitse journalist. Otto Klagen is een ingenieur die de code moet overschrijven, hij is geniaal in het coderen en ontcijferen van berichten. Het is van groot belang dat de code in geallieerde handen komt wat het kan beslissend zijn voor de beslissing van Amerika om wel of niet mee te doen aan de oorlog.

Hoewel Victor Sackville en alle ander personages nooit hebben bestaan zitten er in dit verhaal wel waar gebeurde elementen. Zo heeft er wel een document bestaan die ze het Zimmerman-telegram noemden. Verder bestond er wel degelijk het gevaar dat, als Amerika de oorlog aan de centrale mogendheden zou verklaren, Mexico zich ook in het conflict zou mengen aan de zijde van Duitsland en Oostenrijk-Hongarije en zo Amerika in de rug zou aanvallen. In het Zimmerman-telegram stond een verzoek van Duitsland aan Mexico om deel te nemen aan de oorlog tegen de geallieerden. Zoals de geschiedenis leert besloot Amerika in 1917 toch deel te nemen aan de oorlog. Maar het Zimmerman-telegram was daar geen reden voor. Wilson, de Amerikaanse president, was bang dat Amerika geen stem zou krijgen in de vredesconferentie na de oorlog als het niet militair had bijgedragen aan de overwinning.

Ik ben verzot op Eerste Wereldoorlog boeken en strips, vooral als deze op waar gebeurde feiten zijn gebaseerd. Dit eerste Victor Sackville verhaal is uit 1986 en er zijn sinds dien 23 delen verschenen waarvan de laatste in 2012. Het is getekend door Francis Carin, later heeft hij het tekenwerk van Jacques Martin overgenomen voor de ‚Lefranc’ serie. Het verhaal is geschreven door Gabrielle Borile en François Rivière. Deze laatste heeft ook ‚De P.I. van Hollywood’ geschreven en enkele Agatha Christie verhalen vertaald naar stripvorm.

De Victor Sackville serie is zeker het verzamelen waard.

Victor Sackville op Ratatouille TV