Borgia 1 Bloed voor de paus
2 Macht en bloedschande

Laat ik meteen duidelijk maken dat, toen ik ruim 55 jaar geleden mijn eerste strip las, het genre 'erotische strips' nog geboren moest worden. Ik heb duidelijk aan het fenomeen moeten wennen en heb er nog steeds een beetje moeite mee. Daar komt nog bij dat ik behept ben met een groot historisch besef, niet alleen door mijn opvoeding maar ook door mijn loopbaan binnen het archiefwezen.
Ik probeer altijd duidelijk te maken (op zijn minst voor mijzelf) waarom ik een boek, film of strip goed, matig of slecht vind, maar ik slaag daar niet altijd in. Er is geen maatstaf voor goede smaak. Hoewel een grensgeval zal ik de strip Borgia niet ranzig noemen, maar ik ben er nog niet achter waarom ik niet geïrriteerd raak.
Dat de geschiedenis hier niets anders is dan een kapstok om allerlei smeuïgheden aan op te hangen - en dat is hier bepaald een eufemisme - is iets wat ik niet op prijs stel, maar ik vind tevens dat een auteur daar het recht toe heeft. Ik weet uit ervaring dat veel lezers fictie en geschiedenis niet uit elkaar kunnen houden, maar dat kun je de auteur niet kwalijk nemen, want hij zal juist proberen ons een werkelijkheid te schilderen. Ook in de 'Da Vinci Code' wordt de geschiedenis gebruikt om een spannend verhaal te vertellen en het historische aura maakt het des te echter. Helaas veel mensen hebben niet in de gaten dat het slechts een aura is.

Dit gezegd hebbende kan ik alleen maar stellen dat 'Borgia' een uitstekend getekende strip is en dat het verhaal loopt als een trein. Wie zich hierbij verveelt moet wel een erge sacherijn zijn.