Het zwaard van Ardenois 2 De voorspelling

Langzaam aan worden een aantal elementen duidelijker. De tegenstander wenst het harnas van Nuhy te verzamelen om zijn mythische krachten. En door het ogenschijnlijke succes van de tegenstander, en de gruwelijke manier waarop dit succes bekomen wordt, begint angst om zich heen te grijpen. De enige manier waarop de tegenstander kan gestopt worden is als de verschillende landen en de kerk samen zouden werken, maar men vergeet vlug en de bereidheid tot samenwerking na de vorige oorlog is al lang verleden tijd. Ieder voor zich.

Gelukkig blijkt er een voorspelling te zijn die alsnog hoop geeft.. nu ja. Garen blijkt de ultieme hoop te zijn, maar Garen is nog jong en onervaren. Kunnen zijn metgezellen hem op tijd klaarstomen en eigenlijk.. klaarstomen voor wat juist?

Dit is zo een heerlijk ridderavontuur, eentje waarbij de personages dieren zijn weliswaar, maar de oeroude deugdelijke waarden zoals eer, moed, trouw,.. komen allemaal aan bod. Het is dan ook meteen duidelijk wie goed en wie slecht is, wie de ridderlijke code volgt en wie niet. De basiselementen zijn bijgevolg vrij bekend en familiair, maar dat wil niet zeggen dat dit een voorspelbaar verhaal is. Natuurlijk tot op zekere hoogte wel, maar er worden genoeg elementen en obstakels toegevoegd die het verhaal kleur geven en me zonder enige moeite meeslepen in het verhaal.

De tekeningen verdienen een apart woordje. Ze zijn prachtig. Dieren een menselijk karakter geven, is niet altijd even geslaagd maar hier wordt dat zonder problemen tekening na tekening gedaan. En bovendien spreekt elk karakter duidelijk met een eigen stem en lichaamshouding. Geen eenheidsworst, maar een heerlijk diverse wereld die door de zachte inkleuring des te meer uitnodigt om te lezen.

In het kort: meer van dat!