Rik Ringers - De nieuwe avonturen 1 R.I.P. Rik!

Vijf jaar na het overlijden van tekenaar Tibet verschijnt er weer een nieuw avontuur van deze journalist. Het verhaal is van de hand van Zidrou, die ons de laatste jaren al een paar keer erg aangenaam verraste. Na enkele komische reeksen en prachtige one shots gooit hij het dus over een andere boeg met een avontuur van een klassieke held!

Eigenlijk werd Zidrou gevraagd om samen met tekenaar Simon Van Liemt een verhaal van Rik Ringers te brengen in een nieuw op te zetten reeks zoals je die al hebt van Robbedoes: per album een ander team van tekenaar en scenarist die eens hun ding mogen doen met deze klassieke held. Omdat Zidrou opgroeide met Rik en hij als kleine jongen erg onder de indruk was van het verhaal “De schaduw van de Kameleon” wilde hij graag een verhaal vertellen met dezelfde slechterik. Het verhaal speelt zich dan ook af in de jaren zestig, meer bepaald in 1968. Toen Zidrou klaar was kreeg hij van le lombard een nieuw voorstel: de collectie one shots zou er toch niet komen en ze vroegen of Zidrou de hoofdreeks nieuw leven wou inblazen.

Zodus staan we hier nu met een gerestylede Rik in onze handen! Maar eigenlijk speelt Rik in dit verhaal slechts een bijrol! Als Rik thuis komt wacht hem een onaangename verrassing, voor hem in een fauteuil zit zijn evenbeeld! Muller, alias de kameleon heeft zich via veel training en plastische chirurgie laten ombouwen tot Riks evenbeeld!
Hij neemt Rik gevangen en neemt zijn plaats in. Zijn plannetje lijkt te werken want op de redactie van de wachter merkt niemand iets. Zelfs Nadine en commissaris Baardemakers laten zich in de luren leggen! De kameleon wil de ultieme wraak plegen: de commissaris vermoorden en de schuld in Riks schoenen schuiven. Het trouwfeest van Baardemakers met zijn geliefde Petula op het eiland Porquerolles lijkt het ideale decor te worden!

Zidrou bewijst eens te meer dat hij van alle markten thuis is, hij bezorgt ons een spannend verhaal met veel verwijzingen naar de originele reeks voor de diehard fans, zonder dat dit vervelend is voor nieuwe lezers. Daarenboven kruidt hij zijn verhaal met een grote dosis humor. Ook het idee om al van op de eerste pagina met een voice over te werken met de gedachtegang van de kameleon werkt goed.
Tekenaar Simon Van Liemt heeft er voor gekozen om in zijn eigen stijl te werken, dus we krijgen een totaal nieuwe Rik te zien. Ze neigen een beetje naar de oude Rik Ringer-verhalen. De tekeningen van Van Liemt kunnen me eigenlijk meer bekoren dan die van Tibet. Ook al omdat ik soms problemen had met de vrouwen van Tibet, die leken op het kapsel na, allemaal dezelfde.

Kortom, Zidrou en Van Liemt zijn er in geslaagd om Rik Ringers een nieuw moderner elan te geven zonder de originele reeks oneer aan te doen!
Dit is een uitstekende herlancering van deze reeks. Deel twee staat al aangekondigd op de achterflap en zal “ Moord in de Jardin du Luxembourg“ heten.