Guust N18 van flaters tot kraters

Flater = 1) Abuis 2) blunder 3) Bok of blunder 4) Bok 5) Bévue 6) Domheid 7) Domme fout 8) Dommigheid 9) Domme blunder 10) Enormiteit 11) Fout 12) Grote fout 13) Gaffe 14) Giller 15) Grote domheid 16) Grove fout 17) Het verblijf heeft er een afgang bij (crypt.) 18) Kemel 19) Misslag 20) Modderfiguur 21) Misgreep 22) Miskleun 23) Misser 24) Misstap 25) Onhandigheid
En zo kunnen we nog even verder gaan. Onnodig te zeggen zeker dat ik een album van Guust Flater, van de hand van Franquin, ga bespreken? Voor wie van een andere planeet komt en dit personage nog niet kent: bovenstaande synoniemen dekken volledig de lading als het over deze figuur gaat. Guust, werknemer bij het blad Robbedoes, slaagt erin om daar continu de boel op z’n kop te zetten. Meestal ongewild en naar aanleiding van goedbedoelde knutselarijen die er vooral toe dienen zijn zinnen te verzetten. Naast z’n schier onuitputtelijke blunders is hij bovendien ook nog eens ontzettend lui. Een prachtige combinatie om heel wat bladzijden te vullen met hilarische situaties.

De inspiratie van Guust, en dus eigenlijk z’n schepper Franquin, lijkt wel onuitputtelijk. De geniale invallen volgen elkaar in razend tempo op en maar zelden verschijnt er geen lach om je mond. Voor jong en oud blijft dit boek en bij uitbreiding de hele reeks, een echte topper. Als er dan toch al iets aan te merken is, is het dat in dit album vrij veel pagina-grote gags staan waardoor je toch wat minder leesvoer krijgt dan gewoonlijk.

Ook over de tekentalenten van de auteur is al menig lovend woord geschreven. Subliem in z’n schijnbare eenvoud dekt zowat de lading. Franquin voelt duidelijk aan wanneer hij hoeveel lijnen nodig heeft om precies die sfeer te creëren die belangrijk is in de gegeven situatie. Vergeet dus niet om naast het genieten van de gags, ook volop te genieten van de grafische pracht.

Besluit: mooi dat Dupuis deze reeks opnieuw uitgeeft en zodoende de jongere generaties de kans geeft deze klassieker te leren kennen! Of die zeldzame ouderling die de reeks nog niet (volledig) heeft natuurlijk...