De zijden sjaal 1 Een verhaal van liefde en moed

Reclameontwerpers hebben handenvol werk om de consument te overtuigen om zich bepaalde producten aan te schaffen. Dit door middel van uitgekiende vluchtige reclameboodschappen gelanceerd via radio, televisie, kranten en tijdschriften. Maar het kan ook via een stripverhaal. Het beste voorbeeld hiervan is het verhaal De zijden sjaal verschenen bij Ballon Comics. Het verhaal werd ontworpen op vraag van brouwerij John Martin ter gelegenheid van de opening van microbrouwerij annex brasserie Ferme-de Mont-Saint-Jean (een historisch veldhospitaal ten tijde van de slag om Waterloo) en de lancering van het speciaalbier Waterloo (www.waterloo-beer.com). De opdracht werd toevertrouwd aan scenarist Grossey en het tekenwerk werd kundig uitgevoerd door Griffo. Het is niet omdat het hier om een reclamestrip gaat dat beide heren het zich makkelijk maakten. Het scenario zit goed in elkaar, loopt als een trein, hapert geen moment. Tekenaar Griffo zorgt voor mooie uitgewerkte tekeningen, waardoor deze strip met kop en schouders boven andere promotiestrips uitsteekt. Het verhaal speelt zich wel af tijdens de slag om Waterloo maar Keizer Napoleon komt er nauwelijks aan te pas. Het verhaal gebaseerd op historische feiten wordt aangevuld met fictieve personages met name Anabelle en Alexander die de hoofdrol voor zich opeisen. Zij is een jonge vrouw werkzaam in de herberg van haar vader, hij een landmeter die op het punt staat om te trouwen met Hortence. Bij hun eerste ontmoeting in de herberg aan de vooravond van de vermaarde veldslag slaat de vlam in de pan en beide jongelui voelen zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken. Het gaat zelfs zover dat Annabelle vermomd als jongeman haar Alexander volgt naar het slagveld. Maar eer beiden hun liefde voor elkaar kunnen verklaren loopt er nog heel wat water naar de zee en moet er nog een veldslag worden uitgevochten. Als afsluiter van dit album wordt de lezer vergast op een uitgebreid historisch dossier. Het verhaal is uitgevoerd in hardcover telt 48 bladzijden en wordt te koop aangeboden aan de schappelijke prijs van 11,95 euro. WG.