Het derde testament INT 1 Integraal

Er zijn klassiekers en dan zijn er echte klassiekers. Deze reeks, nu prachtig verzameld in een schitterende uitgave, is er eentje van de tweede soort. Dit is een echte klassieker die het type katholieke fantastische stripverhalen zowat eigenhandig op de kaart heeft gezet.

Het oude en nieuwe testament zegt je wellicht wel iets, maar niet een derde testament. En toch zijn verschillende groepen er naar op zoek. De informatie die er in onthuld wordt zou de katholieke leer onderuit halen en dus is ze zeer gegeerd, enerzijds door de kerk om zichzelf te beschermen en anderzijds door anderen om juist de kerk onderuit te halen. De tempeliers en inquisiteurs spelen dan ook een grote rol in dit verhaal en je moet zelf maar uitmaken of ze nu een goede of slechte rol toegedeeld kregen. In ieder geval, zowat elk verhaal met hen er in heeft een extra aantrekkingskracht, wat mij betreft.
De zoektocht naar het testament is bijgevolg allesbehalve eenvoudig en bovendien levensgevaarlijk. De geheimzinnige en complexe raadsels waarin de locatie is verstopt, moeten ontcijferd worden, waardoor gewelddadige confrontaties met de tegenpartijen onvermijdelijk zijn. Deze actiescènes zijn dynamisch en vlot weergegeven.. genieten van geweld, hoe vreemd het ook klinkt, dat is wat hier plaatsvind.

De twee hoofdpersonages, Conrad van Marbourg en Elisabeth van Elsenor, zijn echte mensen. Ze kunnen al eens nukkig en slechtgezind zijn, maar ook heldhaftig en trouw. Het is dan ook een hele belevenis om het hele avontuur met hen mee te maken. Je kan je onmogelijk vervelen met zulke karakters. Oh ja, ze zijn ook echt gebaseerd op historische figuren, maar er is wel een beetje aan geschaafd. Conrad moet in de realiteit een inquisiteur geweest zijn die als een dolle hond te keer ging en die indruk krijg je hier in ieder geval niet. Elisabeth van Hongarije, de inspiratie voor de Elisabeth in dit verhaal, werd heilig verklaard en heeft een vita (de eigenlijke levensbeschrijving van een heilige). Maar ik betwijfel toch sterk of de biografie in Het derde testament ook echt haar leven beschrijft. Doch is het zeer interessant om te zien hoe de scenarist zo enkele elementen uit hun leven heeft genomen om er dan volledig zijn eigen weg mee in te slaan en ons een fascinerend verhaal voor te schotelen.

Ik kan kort zijn over de tekeningen. Ze zijn heel goed tot ronduit prachtig en de sfeervolle inkleuring maakt het helemaal af.

In het kort: aan te schaffen!