Fantomas 1 De zaak Beltham

6. mei 1909. Op het kasteel Langrune wordt het levenloze lichaam van de markiezin gevonden. De jonge Charles Rambert woont ook op het kasteel. Hij verwacht zijn vader op de dag van de moord. Hij heeft hem al 5 jaar niet gezien. Wanneer zijn vader arriveert raad deze Charles aan om te vluchten. Tegen zijn zin in vlucht hij met zijn vader. Al snel komt hij erachter dat zijn vader niemand minder is dan Frantomas die zich als zijn vader vermomd heeft. Juve van de politie zet alles op alles om Fantomas in de kraag te vatten.

Dit is een strip naar een Fantomas boek van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In 1909 wordt hun eerste roman, ‚Le retour’, gepubliceerd. Souvestre is dan al een ervaren schrijver. Hij werd geassisteerd door Marcel Allain. In 1911 gaan ze verder met het schrijven van Fantomas verhalen voor een nieuw maandelijks pulp tijdschrift. Het werd een immens succes. Wanneer Souvestre in 1914 overlijdt blijft Allain Fantomas verhalen schrijven. Ook schreef hij andere series, maar geen van deze werden even populair als Fantomas. Toen ze begonnen aan de Fantomas serie bestonden de Arsèbe Lupin verhalen al. Lupin is ook een misdadiger. Maar waar Lupin de grens trekt bij moord vind Fantomas het leuk om sadistische moorden te plegen.
Allain en Souvestre hadden een hoge productie. Ze schreven in één jaar wel tien Fantomas verhalen. Dit kon doordat ze ieder afzonderlijk de helft van het verhaal schreven. Later voegde ze deze samen en schreven ze samen het laatste hoofdstuk waar de twee stukken samen komen. Deze schrijftechniek werd overgenomen door de scenarioschrijvers in Hollywood.
Fantomas is ook vaak verfilmd.

Luc Dellisse bewerkte dit verhaal voor deze strip. Hij schreef ook scenario’s voor korte films en televisie. Het tekenwerk is van Claude Laverdure. Samen met Dellisse heeft hij ook Jules Vernes ‚Reis naar het middelpunt der aarde’ omgevormd naar een strip.

Ik heb geen enkel origineel Fantomas verhaal gelezen, ook heb ik geen enkele Fantomas film gezien. Dus mijn oordeel is alleen gebaseerd op deze strip. Ik vind dit een leuk en boeiend verhaal. Je merkt absoluut niet dat het verhaal uit twee afzonderlijke stukken bestaat. Het leest lekker weg en blijft boeiend tot de laatste pagina. Ook ben ik erg te spreken over het tekenwerk en de inkleuring. Prima gedaan. Een leuke strip.

Fantomas op Ratatouille TV