U-Boot (12Bis - Daedalus) 2 Jude

Na boek 1, waarin de twee eerste delen van dit verhaal wordt verzameld, had ik ondertussen al de hoop opgegeven dat het vervolg nog vertaald ging worden... maar kijk, enkele jaren later is het dan toch zo ver. En alhoewel dat eerste boek al heel wat vragen had beantwoord, waren er toch ook nog wel wat open gebleven. Benieuwd of dit derde deel de oplossingen zal brengen.

Het korte antwoord is neen.. het volgende deel zal de verlossing moeten brengen en ik zal al maar op voorhand beginnen te zagen op een zo spoedig mogelijke vertaling.. bij deze, zaag, zaag en nog eens zaag.
Dat gezegd zijnde, dit is een intrigerend verhaal waarbij verhaallijnen uit, op eerste zicht onafhankelijke en verschillende tijdlijnen, samen komen om een mysterie te vertellen. Om te beginnen hebben we een U-boot, die teruggevonden is in het Amazone-gebied, waarin een overlevende bleek te zitten. Het was dan ook nog maar een paar jaar na het einde van WOII, dus geheel onmogelijk is het niet, maar raar alleszins wel. Zeker daar alle andere bemanningsleden dood zijn. En als je dan nog weet dat deze overlevende die zichzelf Himmel noemt eigenlijk Mengele is.. ja die engel des doods van de nazi's, een gruwelijke experimentele dokter die de concentratiekampen als zijn persoonlijk laboratorium zag.
Daarnaast gebeurt er een moord meer dan 100 jaar later, nu ja verschillende moorden eigenlijk, die lijken plaats te vinden tegen mensen die een kritische noot willen laten horen over een bepaald groot multinationaal bedrijf.

En nu blijkt een zekere Himmel dat bedrijf te leiden, maar nog voor we goed en wel beseffen dat Mengele blijkbaar door zijn experimenten een middel heeft gevonden om zijn leven te verlengen, misschien zelfs wel voor eeuwig, wordt hij gewelddadig vermoord. Is er dan toch weerstand opgestaan tegen deze engel des doods? Wel neen, blijkbaar is er machtsstrijd tussen een aantal nazi-getrouwen en is Himmel een slachtoffer. Maar misschien is er toch een beetje licht aan het einde van de tunnel voor de mensheid om dit juk af te kunnen smijten.. hoop doet leven en me tevens heel hard uitkijken naar het volgende deel.. zaag, zaag enzo..

De tekenstijl van Delitte behoeft eigenlijk geen beschrijving. Zonder veel moeite zet hij levensechte tekeningen neer in de mooiste omgevingen, de Amazone tot een toekomstig Venetië, alles kan bij hem. Het voelt allemaal aan alsof hij plaatsen weergeeft waar hij dagelijks in rondzwerft. Mooi, heel mooi gedaan. De mensen zijn meestal iets minder, niet dat ze geen sprekende karakterkoppen hebben (wat ik het liefst zie), maar ze lijken nogal op elkaar. Gelukkig is er voldoende afwisseling in haardracht, baarden,.. om het onderscheid te zien. Er is dan ook geen enkel probleem om het verhaal te volgen en de mensen te herkennen.

In het kort: serieus mysterieus! (als dat geen uitnodiging is om de reeks zelf ter hand te nemen, dan weet ik het ook niet meer)