Wunderwaffen 2 Bij de poorten van de hel

Dit is een wat als verhaal. Het uitgangspunt is dat Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog al vlugger over zijn wonderbaarlijke wapens kon beschikken en daardoor enerzijds de Russen tot een stilstand kon brengen, maar ook de geallieerden hun landing in Normandië laten mislukken. De Duitsers blijven overeind, meer zelfs, hun technologische innovaties kunnen er wel eens tot leiden dat ze uiteindelijk zullen winnen. Immers noch de Russen, noch de geallieerden lijken hun achterstand in technologie kunnen goed te maken.

Het verhaal speelt zich echter niet op dat hoog niveau af. Het is slechts de achtergrond voor een verhaal over een talentrijke, Duitse toppiloot. In deel één werd hij al gedecoreerd door Hitler zelf, maar dat lijkt nu net het begin van het einde geweest te zijn. Hitler denkt dat Walter, de piloot, een jood is die zich gewoon goed verstopt heeft. Nochtans ziet hij er op eerste zicht heel Arisch uit, edoch denkt Hitler een jood in hem te zien. Bijgevolg wordt hij overgeplaatst naar de slechtst mogelijke locatie, waar de overlevingstijd voor een Duitse piloot bestaat uit dagen, geen jaren. Desalniettemin is dat niet het einde.. hij heeft namelijk iets meer dan anderen. Of zo denken ze toch bij de SS. Walter overleeft zaken dat een normale mens niet kan en daar willen ze wel meer van weten.. opnieuw een overplaatsing, maar of dat een verbetering is?

Ondertussen beginnen de geallieerden plannen op te zetten om de SS en hun onderzoekscentra te infiltreren. Ze willen eindelijk vat krijgen op de Duitse technologie en niet alleen maar achteraan hollen. Ik vermoed dan ook dat in toekomstige delen de infiltrant en Walter elkaar nog zullen zien.

Dit verhaal is een vreemde combinatie tussen een 'wat als'-uitgangspunt, sciencefiction en toch al wel enkele fantasy-elementen. Ik ben dan ook benieuwd wat het vervolg brengt, welk pad de scenarist gaat volgen. Spannend en intrigerend, kan hij die fijne lijn aanhouden?

De tekenaar die deze job kreeg, moest vooral actie kunnen tekenen, denk ik. We hebben al wat luchtgevechten gekregen en ondanks de herhaalde gevechten, weet hij toch steeds nieuwe standpunten in te nemen en heb ik dan ook nergens het gevoel dat het herhaling is. Sterk!

In het kort: waar gaat dit verhaal ons nog allemaal brengen? Ik kijk er naar uit!