De reis van de vaders 1 Jonas

Ja, we gaan het nog eens hebben over de bijbel en neen, je moet niet gaan lopen. Geloof me, deze ga je graag lezen. In tegenstelling tot de andere Bijbelse verhalen die de laatste tijd verstript zijn, is dit geen letterlijke verstripping of geen nieuwe interpretatie er van, maar wel een zeer plezante aanvulling. We zien hier namelijk niet Jezus bezig (al wordt er wel over gesproken en eenmalig getoond) en ook zijn apostelen komen maar even in beeld, maar wel enkele vaders van die apostelen. Ze willen hun zoon terughalen van hun tocht met Jezus want ze hebben hen nodig om in het levensonderhoud van hun familie te voorzien. Best origineel qua insteek en indien het verhaal van Jezus en zijn apostelen klopt, wellicht wel een terechte bezorgdheid van hun families. Kinderen waren toen immers het pensioen van de ouders.

En laat me je zeggen dat deze vaders best wel karakters zijn. Jonas, het hoofdpersonage in dit deel, is de oude knorrige betweter. Hij heeft nog in het verzet gezeten (tegen de Romeinen hé) en is wellicht mede hierdoor behoorlijk onverzettelijk. Hij heeft de waarheid in pacht. Jammer genoeg is de rest van de wereld niet zo zwart-wit en wordt hij daar af en toe met zijn neus opgeduwd. Die frictie levert een hoop amusante situaties op. Toch is dit niet uitsluitend een humoristische strip.. af en toont de wereld en de mensheid haar slechte kant en komt die bijgevolg snoeihard binnenvallen in deze best wel gemoedelijke zoektocht van de vaders.

Deze strip heeft veel te bieden: leuke humor, amusant verhaal, origineel uitgangspunt, een reis doorheen de landschappen waar ook Jezus rondliep en af en toe een steviger en ernstig moment. De balans tussen al die elementen is uiterst belangrijk, maar wordt hier zonder moeite aan de plezierige kant gehouden.

De lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen worden al eens overdreven waardoor ik dit toch eerder als een karikaturale stijl omschrijf. Maar gelet op al het voorgaande past dat perfect. Samen met een zachte, bijna volledig pastel, inkleuring geeft dit een goed gevoel tijdens het lezen.

In het kort: deze strip sluit je met een lach op je gezicht, zeker weten!