Celestine en de paarden 1 Salar vliegt!

De tienjarige Celestine is me er eentje. Een tijdje terug had ze niet de minste voeling met paarden. Ze bekeek ze als schoppende, bijtende of nauwelijks te betrouwen monsters. Ze richtte doelbewust haar aandacht steevast op andere hobby's. Waaronder schilderen, skiën, basketbal en pottenbakken... Waarbij al snel bleek dat ze niet de minste aanleg of voeling heeft met om het even welke sport of hobby. Tot op een dag haar wereldje brutaal op zijn kop wordt gezet en haar visie op paarden compleet veranderd. Dit door een ontmoeting met de hengst Salar. Een eigenzinnig ondeugend trots paard dat zijn brutale berijder een lesje in manieren leert. Dit door hem op een iets of wat onelegante manier in het decor te kieperen. Celestine valt meteen voor deze onstuimige hengst. Als ze dan ook nog het abonnement van de onfortuinlijke ruiter toegeschoven krijgt houd niets haar nog tegen om zich aan te melden op manege De Vier Hoefijzers. Hier gaat een geheel nieuwe wereld voor haar open. Ze beleefd samen met Salar, die haar beste vriend wordt, de meest ongelofelijke en komische avonturen, al dan niet in het gezelschap van haar vriendinnen die Celestine's plotse ommekeer amper kunnen vatten.

Het scenario van Lili Mésange voert ons mee naar de wereld van de maneges waar werkelijk alles kan. Een vrije en onbevangen wereld waar paard en ruiter een zijn met de natuur. Maar waar ook de onhebbelijkheden van de dieren, hun begeleiders en het werk van de medewerkers in de manege op een kolderieke manier uitvergroot wordt. Wat tot dolkomische situaties kan leiden. De tekeningen van Stefano Turconi zijn soepel en dynamisch uitgevoerd, passen perfect bij het humoristische scenario. De decors of beter gezegd het gebrek aan decor maakt dat de lezer zich focust op het verhaal. Zoals eenieder kan opmaken uit bovenstaande is deze strip gericht op een breed publiek. Niet alleen het jonge volkje, maar ook hun ouders en grootouders kunnen genieten van dit grappig tussendoortje. Celestine en de paarden is een pretentieloze strip waarbij men zijn geest eens volledig kan vrijmaken en de dagdagelijkse beslommeringen even opzij kan zetten. Celestine en de paarden verscheen bij Dark Dragon Books. WG.