Sparta 3 Vrees de dood niet

Het in historische setting geplaatste drieluik Sparta verscheen oorspronkelijk bij uitgeverij Le Lombard. Een eerste album verscheen hier in 2011, het tweede in 2013 en het derde en afsluitende album in 2015. Het rare is dat er geen enkele uitgever een optie nam om deze voortreffelijke strip naar het Nederlands te vertalen. Tot vreemde eend in de bijt uitgeverij Dark Dragon Books het heft in handen nam en het verhaal alsnog in het Nederlands vertaalde. Het mooie aan het geheel is dat de lezers zo op korte tijd een afgeronde serie voorgeschoteld krijgen. Met een slim bedachte afsluiter. Net als bij verschillende tv-series werd geopteerd voor een open einde zodat men onmiddellijk kan inpikken bij het brengen van eventuele nieuwe verhalen. Het verhaal speelt zich af in Sparta twee eeuwen voor Christus waar de tiran Nabis de scepter zwaait. Als er een tiran is, dan is er altijd wel iemand die hier in opstand tegen komt. In dit geval de charismatische rebellenleider Agesilaüs die de opstand predikt tegen Nabis. Die dit uiteraard niet over zijn kant laat gaan en premiejager Diodoris belast met de opdracht om de luis in zijn pels levend te vangen. Dat dit niet van een leien dakje gaat kan eenieder wel begrijpen. Alle listen en lagen zijn goed om elkaar de duivel aan te doen. Maar eens puntje bij paaltje komt kwijt Diodoris zich voortreffelijk van zijn taak en draagt hij Agesilaüs over aan Nabis. Maar onze premiejager heeft een zorgvuldig verborgen geheim van de rebellenleider ontdekt en voelt wroeging over zijn daden. De drie albums bespreken in een aantal regels is onbegonnen werk, maar we zijn ten stelligste overtuigd dat een publiek dat houd van avontuurlijke strips in een historische context zal smullen van deze verhalen.

Het scenario van Patrick Weber zit perfect in elkaar. Gevuld met een familiesaga, een geheime troonopvolger, de Spartaanse leefwijze, de strijd tegen de tiran, politieke intriges en nog heel wat meer verrassingen. Alles wordt mooi in elkaar gesmeed tot een indrukwekkend epos. Weber toont dat hij een vakman is in het uitschrijven van historische verhalen. Het geheel is af, hapert nergens en komt uiterst geloofwaardig over. De tekeningen van Christophe Simon ogen soms wat statisch, maar het is een kniesoor die zich hier aan stoort. Hij geeft via gedetailleerde tekeningen voortreffelijk het scenario weer. Schitterende rotspartijen, indrukwekkende legermachten en prachtig uitgedoste hoofd- en nevenfiguren. Sparta is een mooi gebrachte strip die beslist een vervolg verdiend. Pure klasse. WG.