Jan, Jans en de kinderen 55 Deel 55

Zelfs na vijfenvijftig albums is de strip Jan, Jans en de kinderen niet stuk te krijgen. Wat zeker een belangrijke iets is voor het succes van deze strip en wat heden nog steeds meespeelt is de voorpublicatie in de Nederlandse Libelle. Een blad dat wekelijks verschijnt in een oplage van plusminus 347.466 exemplaren. Waardoor de strip die steevast op de laatste pagina van de Libelle staat bijna automatisch bekend raakt bij een groot deel van de Nederlandse bevolking. Ondertussen werden er van de strip, die gelanceerd werd in 1970 en waarvan het eerste stripalbum verscheen in 1974, al meer dan acht miljoen exemplaren verkocht. In 1998 verscheen het vijfentwintigste en meteen het laatste album van de hand van Jan Kruis, die zijn geesteskinderen achterliet in de handen van Studio Jan Kruis. Niet langer wordt er door één persoon vorm gegeven aan de figuren maar door een uitgebreid team van tekenaars en scenaristen. Een overgang die bijna rimpelloos verliep. De figuren zien er nog steeds hetzelfde uit, verouderen nooit en spelen in op onze hedendaagse leefwereld waardoor de strip niets aan kracht inboet. Wie alle strips nog eens naleest krijgt een uitgebreid tijdsbeeld voorgeschoteld van wat er gebeurde aan actuele dingen doorheen de loop der jaren. Een aantal onderwerpen keert steevast weer, waaronder het Sint-Nicolaasfeest, koningsdag, kerst en oud- en nieuwjaar. Doorheen de loop der jaren werden er rond de hoofdfiguren Jan, Jans, Catootje, Karlijn, Gertje en Jeroentje heel wat nevenfiguren opgevoerd. Waaronder Hanna, de bewust ongehuwde moeder, Moeps de vriendin van Jan zijn vader, en Carla de hartsvriendin van Jans...en nog vele anderen.

Uiteraard mag men de dieren in de strip niet negeren. Vooral de Rode Kater keert steevast terug in ieder album met allerlei filosofisch gemijmer. Niet alleen hij krijgt een ereplaats maar ook Kobus de pony, Loedertje een gemene kat en Lotje de teckel maken het soms wat al te bont. Waarom de strip tot op heden nog zoveel succes heeft is waarschijnlijk te danken aan de herkenbare situaties, waarbij velen onder ons hun eigen gezin in herkennen. De afwisselende humor en discussies onderling tussen vrienden en familieleden creëren een speciaal iets waarbij het goed is om even bij weg te mijmeren. Dat de strip in Nederland enorm populair is, daarover bestaat geen twijfel. Waarschijnlijk is de populariteit in Vlaanderen iets minder. Met als voornaamste redenen, een onvoldoende promotie door uitgeverij Sanoma en een uiterst slechte verdeling naar de Stripspeciaalzaken toe. De nummer vijfenvijftig verscheen in april 2015 in Nederland en pas weken later in Vlaanderen. Van een flinke vertraging gesproken. WG.