Tibet - de genezing van Mhusha 1 Tibet - de genezing van Mhusha

Even dachten we dat de Nederlandse tekenaar en scenarist Mark Hendriks er het bijltje bij had neergegooid Zijn laatste boek Yap dateerde al van 2010 en ondertussen bleef het doodstil omheen deze auteur. Tot Scratch Books in april 2015 Tibet De genezing van Mhusha de slagersdochter lanceerde. Een boek dat naar alle waarschijnlijkheid aan het grote publiek voorbijging. Wat uitermate jammer is. Mark is een man die leeft voor zijn vak bij hem geen mooie afgelikte plaatjes maar tekeningen recht uit het hart. Hij werkt meermaals met donkere en witte vlakken al naargelang het verloop van het verhaal, tekent prachtige vergezichten, afgewisseld met weidse verten en niet anatomisch kloppende figuren. Toch is alles dit net de charme van het verhaal. Verwacht ook geen loepzuiver afgelijnd scenario, de lezer wordt door Mark schijnbaar meegevoerd in een chaotische nergens naar toe voerende gedachtewereld. Maar hoe verder het verhaal vordert hoe meer alles netjes in elkaar vloeit. Doorbijters die zich doorheen het 392 pagina's tellende verhaal laten meeslepen beleven een fantastische ervaring. Het boek in één ruk uitlezen hoeft niet. Laat na een aantal pagina's het verhaal rustig bezinken en pik dan de draad opnieuw op. Men zal dan als het ware van uit het niets de kracht en de uitstraling van het verhaal ondergaan.

Het verhaal voert ons mee naar Tibet waar vooral de Dalai Lama tot onze verbeelding spreekt. Hij lijkt ons een integer en vriendelijk man die geliefd is bij zijn volk. Mark Hendriks verlaat dit pad, schotelt ons een Tibet voor in een nabije toekomst maar dan wel een waarbij de Chinezen verdreven werden. Met als gevolg een versnipperd Tibet bestaande uit plusminus vijftig autonome staatjes, koninkrijken en religieuze communes met ieder hun eigen wetten en leefregels. Dit alles wordt verteld door de ogen van Mhusha de slagersdochter die geteisterd wordt door een demon die rode vlekken op haar lichaam achterlaat. De lokale edelman en het klooster geven haar de toestemming om hulp te zoeken bij een lama met genezende krachten woonachtig in Dbu Li. Ze krijgt een door de Dalai Lama getekende kaart mee die aanwijzingen geeft vanuit de energetische kant van het bestaan. Dit voert haar en haar buurvrouw langs onherbergzame paden, hoge heuvels en uitgestrekte troosteloze vlakten. Waarbij ze kennismaken met diverse godsdiensten, de ene al fanatieker en moorddadiger dan de andere, maar waarbij steeds een constante naar voren komt. De religieuzen proberen zich te verrijken op de kap van de bevolking en zijn ook niet vies van een potje stomende seks. Ze zijn hierbij zelfs bereid om Musha's rode vlekken over het hoofd te zien. Een steeds weerkerende gag in het verhaal is de mantra Om Mani Padme Hum. Zelfs als het gaat om controle van de belastingdienst kan een schietgebedje als men het maar duizendmaal herhaalt hoop brengen in een onderzoek naar belastingfraude, kindermisbruik en moord. WG.